KotiblogiMitä tapahtuu, jos irrotat kaasun sijaintianturin
Mitä tapahtuu, jos irrotat kaasun sijaintianturin
Kaasun sijaintianturi (TPS) on kriittinen komponentti moottorin hallintajärjestelmässä, joka tarkkailee kaasun avaamista ja vaikuttaa suoraan imuilman määrään.Nämä tiedot mahdollistavat moottorin ohjausmoduulin (ECM) tai moottorin ohjausyksikön (ECU) säätämään ilmapolttoaineseosta, sytytyksen ajoitusta ja tyhjäkäynnin nopeutta.Vääräinen TPS johtaa erilaisiin suorituskykyongelmiin ja voi aiheuttaa vakavia moottorivaurioita.Tässä on yksityiskohtainen erittely.
Luettelo
Kuva 1: Mitä tapahtuu, jos irrotat kaasun sijaintianturin
Irrotetulla tai viallisella TPS: llä ECM ei voi tarkasti lukea kaasun sijaintitietoja aiheuttaen yhteensopimattoman polttoaineen toimittamisen ja sytytyksen ajoituksen.Tämä epäsuhta voi johtaa pysähtymiseen hidastumisen, tyhjäkäynnin tai kiihtyvyyden aikana.
Kuljettajat saattavat huomata merkittävän kiihtyvyyden viivästymisen kaasupolkimen puristettaessa, koska TPS ei voi tarkasti välittää kaasua ECM: ään.Tämä johtaa joko riittämättömään tai liialliseen polttoaineen toimittamiseen.
Moottori voi tyhjäkäynnillä virheellisesti, RPM: t vaihtelevat tai jopa pysähtyvät suoraan.ECM ei voi vakauttaa tyhjäkäyntiä puuttuvien TPS -tietojen vuoksi, mikä vaikuttaa merkittävästi ajokokemukseen.
Moottori voi nousta väkivaltaisesti tyhjäkäynnin tai kiihtyvyyden aikana, joihin liittyy usein lisääntynyt moottorin melu.
Jos ECM havaitsee epävakaan tai kadonneet TPS -tiedot, se voi aktivoida "Limp -tilan" moottorin suojaamiseksi.Tämä tila rajoittaa kaasu- ja moottorin kierrosluvut, rajoittaen rajusti kiihtyvyyttä ja vähentämään tehoa.
Vuoraaminen TPS estää ECM: tä säätämästä polttoaineen toimitusta tarkasti, mikä johtaa polttoainetehokkuuden voimakkaaseen laskuun ja huomattavasti suurempaan polttoaineenkulutukseen.
Irrotettu TPS ei tarjoa tarkkoja kaasuasentotietoja, mikä johtaa siihen, että ECM laskee ilmapolttoaineen seoksen väärin.Tämä voi aiheuttaa moottorin pysähtymisen yhtäkkiä kiihtyvyyden tai hidastumisen aikana.Kun kuljettajat kiihdyttävät tai hidastavat, he saattavat tuntea äkillisen vallan menetyksen, häiritsemällä ajokokemusta ja aiheuttaen vaaraa, etenkin raskaassa liikenteessä.
Kuva 2: Moottorin sammutus- ja lähtöongelmat
Vääräinen TPS häiritsee polttoaineen syöttöä moottoriin, mikä luo epävakaan ilma-polttoaineen seoksen.Tämä vaikeuttaa moottorin käynnistämistä, usein useiden yritysten vaatimista tai jopa mahdottomaksi aloittaa.Tämä ongelma on selvempi, kun moottori on kylmä.Kuljettajat saattavat kuulla käynnistysmoottorin, mutta eivät voi kiinnittää moottoria.
Kun TPS on viallinen, ECM tallentaa virhekoodit, kuten P0120, P0121, P0122 ja P0123.Nämä koodit laukaisevat CEL: n hälyttämään kuljettajia mahdollisista ongelmista.OBD-II-skanneri voi lukea nämä koodit ja vahvistaa ongelma.
Kuva 3: Auton ongelmavalo
Tarkista johdotus, liittimet ja itse anturi korroosio- tai löysien yhteyksien varalta.Puhdista kosketuspinnat sähkökontaktin puhdistusaineella.Jos anturin jännitesäyttö pysyy epäjohdonmukaisena, harkitse sen korvaamista.
Seuraa ajoneuvon käsikirjaa löytääksesi TPS -korvaus, joka vastaa alkuperäistä.Irrota akun negatiivinen kaapeli estämään oikosulku, poista vanha anturi ja asenna uusi.Varmista, että sähköyhteys on turvallinen.Kytke akku uudelleen ja käynnistä moottori, mikä vahvistaa, että CEL on pois päältä ja että tyhjäkäynti ja kiihtyvyys ovat vakaat.Jotkut ajoneuvot saattavat vaatia kaasun uudelleenkalibrointia painamalla kiihdytinpoljinta vähitellen.
Nämä vaiheet auttavat kuljettajia diagnosoimaan ja ratkaisemaan TPS -ongelmat tarkasti varmistamalla moottorin sujuvan käytön ja vähentämään turvallisuusriskiä.
Kun kaasun sijaintianturin (TPS) piirin toimintahäiriöt, ECM tai ECU tuottaa erityisiä diagnostisia ongelmakoodeja (DTC).Yleisiä koodeja ovat P0120 - P0123, mikä osoittaa erityyppisiä sähköongelmia TPS: ssä.
Kuva 4: Auton ongelmavalo
Käytä OBD-II-skanneria koodien noutamiseen.Käännä sytytys "ON" -asentoon, kytke skanneri ja lue vikakoodit.Esimerkiksi P0120 voi viitata "TPS -piirin toimintahäiriöihin", kun taas P0121- ja P0122 -signaali "TPS -jännitekysymykset" ja P0123 osoittavat "TPS -jännitteen liian korkea".Nämä tiedot tarjoavat teknikoille tärkeitä diagnostisia oivalluksia.
Vahvistaaksesi ongelman, tarkista TPS -lähdön jännitealue.Vaikka jännitteen tulee hitaasti painettavan kaasupolkimia, sen tulisi kasvaa tasaisesti matalasta korkeaan, tyypillisesti välillä 0,2 V - 4,8 V.Jos jännite hyppää, pysyy staattisena tai puuttuu kokonaan, anturi tarvitsee todennäköisesti korvaamista tai uudelleenkalibrointia.
Irrotettu TPS estää ECM: tä tai ECU: ta lukematta tarkasti kaasun sijaintia, mikä johtaa virheelliseen polttoaineen tarjontaan.Kuljettajat huomaavat huonon kiihtyvyyden, kun ajoneuvo kamppailee nopeuden saavuttamiseksi tai normaalin kiihtyvyyden saavuttamisen saavuttamiseksi kaasupolkimen puristaessa.
Kuva 5: Kiihtyvyysongelmat
Kun kaasupoljinta painetaan, ECM voi rajoittaa polttoaineen tarjontaa moottorin tulvien välttämiseksi, mikä johtaa hitaaseen kiihtyvyyteen ja selkeään virran puutteeseen.Tämä voi tuottaa huomattavan "viiveen" sensaation.
Vakavissa tapauksissa viallinen TPS laukaisee "Limp -moodin" rajoittaen rajusti ajoneuvon kiihtyvyyskykyä.Kuljettajien voi olla mahdotonta ylittää tietyn nopeuden.
Diagnoosi: Aloita lukemalla diagnoosikoodit OBD-II-skannerin avulla.Etsi koodit, kuten P0120, P0122 ja P0123.
Tarkista liitännät: Varmista, että moottori on pois päältä ja avaimet poistetaan.Tutki TPS -liitin korroosio-, löysyyden tai rikkoutuneiden johtojen varalta.Käytä tarvittaessa kontaktinpuhdistusainetta.
Testaa anturi: Mitata TPS -lähtöjännite.Käännä avain "päälle" -asentoon aloittamatta moottoria.Paina hitaasti kaasupoljinta tarkkailemalla tasaista jännitteen nousua.Sen tulisi olla välillä 0,2 V - 4,8 V.Jos jännite hyppää, katkaisee tai on alueen ulkopuolella, TPS tarvitsee todennäköisesti korvaamisen.
Kuva 6: Testaa anturi
Asenna vaihto: Varmista, että uusi anturi vastaa alkuperäistä.Asenna se varovasti oikealla vääntömomentilla.Aseta se oikein ja kytke pistoke uudelleen, kytke sitten akku uudelleen.
Kalibraatti: Jotkut ajoneuvot vaativat TPS -kalibroinnin asennuksen jälkeen, jotta ECM voi lukea tiedot tarkasti.Paina ja vapauta kaasupoljin vähitellen kaasun säätämiseksi täysin auki ja suljettu.
Huomio yksityiskohtiin: Tarkka toteutus varmistaa maksimaalisen turvallisuuden ja suorituskyvyn.Ota monimutkaisia tilanteita koskee mekaanikkoa estääksesi lisää vaurioita.
Viallinen TPS voi vaikuttaa imujärjestelmän tarkkaan hallintaan.Tämä voi aiheuttaa väärän ilmapolttoaineen sekoituksen kaasun rungon lähellä, mikä johtaa hiilen ja lian kertymiseen konepellin alle.
Ratkaisu
Tarkista hiilen muodostuminen: Avaa konepelli ja tarkista kaasun rungon ympärillä oleva alue hiilen, lian tai öljyn merkkejä.
Puhdistusvaiheet: Käytä kaasun rungonpuhdistusainetta ja pehmeää harjaa hiilen kerrostumien poistamiseen.Irrota negatiivinen akkukaapeli ensin estääksesi sähkökomponenttien vaurioita.
Palauta kunto: Asenna TPS ja siihen liittyvät osat uudelleen puhdistuksen jälkeen varmistaen, että kaikki yhteydet ovat turvallisia.Käynnistä moottori, paina kaasupoljinta vähitellen ja tarkista sileä kaasuvaste.
Kun TPS epäonnistuu, PCM (Powertrain Control Module) ei voi seurata kaasun sijaintia ja perustuu oletusarvoihin polttoaineen syöttöjen laskemiseksi.Tämä voi johtaa ylimääräiseen polttoaineeseen, joka tulee moottoriin, häiritsee ilmapolttoainesuhdetta aiheuttaen rikkaan palamisen, lisääntyneen hiilen kertymisen ja suuremman polttoaineenkulutuksen.
Oireet käytännössä
Lisääntynyt polttoaineenkulutus: Omistajat saattavat huomata, että ajoneuvo kuluttaa tavallista enemmän polttoainetta, mikä vaatii tankkausta useammin.
Värilevyinen pakokaasu: Ylimääräinen palamattomasta polttoaineesta voi johtaa pakoputken mustaan savuan.
Moottorin hiilen muodostuminen: Rikas ilmapolttoaineen seos johtaa moottorin sisällä oleviin hiilisaostumiin, mikä edelleen vähentää suorituskykyä.
Ratkaisut
Anturin nollaus: Aloita irrottamalla negatiivinen akkupääte ECU: n nollaamiseksi ja TPS: ään liittyvien virhekoodien tyhjentämiseksi.Yhdistämisen jälkeen seuraa parannuksia.
Tarkasta johdotus: Varmista, että johdotus TPS: n ja PCM: n välillä on ehjä.
Anturin korvaaminen: Jos ongelma jatkuu, korvaa TPS uudella ja tyhjennä kaikki virhekoodit asennuksen jälkeen oikean järjestelmän toiminnon varmistamiseksi.
Kun Powertrain Control -moduuli (PCM) toimittaa riittämättömän polttoaineen viallisen kaasun asentoanturin (TPS) vuoksi, ilmapolttoaineseoksesta tulee liian laiha, mikä johtaa Lean-moottorin käymiseen.
Käytännön oireet
Vähentynyt voima: Kuljettajat saattavat huomata, että ajoneuvo pyrkii kiihtymään tai menettämään voimaa kiipeilyssä kukkuloihin.
Vaikea käynnistys: Ajoneuvo voi vaatia useita sytytysyrityksiä aloittamiseen.
Pysähdyksen riski: Auto voi pysähtyä helposti, varsinkin kun ajetaan alhaisella nopeudella.
Tarkastus ja ratkaisut
Tarkista TPS: Käytä monimittaria tai OBD-II-skanneria tarkistaaksesi TPS-virhekoodit ja tarkista, välittääkö se tarkasti kaasun sijainnin.
Tarkasta polttoainejärjestelmä: Tarkista polttoainepumppu, suodatin ja injektorit varmistaaksesi, että ne toimittavat riittävän polttoaineen ja ylläpitävät vakaata painetta.
Säädä seosta: Jos anturi on viallinen, nollaa tai vaihda se.Jos ECU on väärinkalibroitu, palauta sen oletusasetukset tai päivitä laiteohjelmisto tarkkojen lukemien varmistamiseksi.
Jos toimitetaan liian paljon polttoainetta, mikä johtaa liian rikkaaseen ilmapolttoaineen seokseen, moottori toimii rikkaasti, mikä johtaa liiallisiin päästöihin, suorituskykyyn ja hiilen muodostumiseen.
Käytännön oireet
Epänormaalit päästöt: Pakoputki voi vapauttaa mustan savun tai voimakkaan polttoaineen hajun.
Hiilikalvot sytytystulpat: Sypytystulpat voivat tulla hiilihapotettuja, mikä vähentää sytytystehokkuutta.
Epävakaa joutokäynti: Ajoneuvo voi osoittaa epäsäännöllistä ravistamista tai nousua joutokäynnillä.
Tarkastus ja ratkaisut
Tarkista anturit: Varmista, että TPS ja muut anturit välittävät tarkasti tietoja.Varmista, että TPS -jännitesignaali kuuluu monimittarilla vakioalueen alueelle.
Tutki sytytystulppia: Tarkista sytytystulpat.Vaihda ne, jos hiilikohdetaan, ja säädä tarvittaessa sytytysaikata.
ECU: n säätö: Kalibroi ECU diagnostiikkatyökalujen avulla, päivitä sen ohjelmisto ja tyhjennä virhekoodit tarkat polttoaineen ruiskutusohjauksen.
Irrotettu TPS voi vaikuttaa vakavasti moottorin suorituskykyyn ja polttoainetehokkuuteen.Ammatillinen diagnoosi ja korjaus ovat parhaat tavat käsitellä TPS -ongelmia tehokkaasti.
Kaasun sijaintianturi (TPS) on elektroninen komponentti, jota käytetään kaasun sijainnin havaitsemiseen.Se käyttää yleensä potentiometriä tai Hall Effect -tekniikkaa kaasun kulman ja sijainnin tarkkaan mittaamiseen, ja lähettää sitten nämä tiedot voimansiirron ohjausmoduuliin (PCM).Katsotaanpa sen toiminnan ja käytännön soveltamisen periaatteisiin.
Kuva 7: Kaasun sijaintianturi (TPS)
Kuinka se toimii
Potentiometrityyppi
Potentiometrityylinen TPS koostuu pyörivästä akselista, joka on kytketty kaasuun ja vastuselementti.Kun akseli kääntyy, vastusarvo muuttuu suhteessa kaasukulmaan tuottaen jännitesignaalin, jonka PCM tulkitsee kaasun aukon mittaamiseksi.
Hall Effect Type
Hall Effect -tyylinen TPS käyttää magneettisia tunnistusperiaatteita.Kun kaasu pyörii, magneettikenttä muuttuu ja anturi muuntaa nämä muuttuvat jännitesignaaleiksi, joita PCM käyttää kaasun asennon määrittämiseen.
Operatiiviset tiedot ja käytännön sovellus
Asennus ja kalibrointi
Kohdistus: Kun asennat anturin, varmista, että se kohdistuu oikein kaasuakselin kanssa ja kiristä ruuvit tiukasti.
Kalibrointivaiheet:
Varmista, että anturin lähtö on nolla tai melkein nolla, kun kaasu on täysin suljettu.
Avaa kaasu vähitellen ja tarkista, että jännitesignaali muuttuu suhteellisesti.
Jos lukemat poikkeavat merkittävästi, aseta anturi uudelleen ja säädä vastaavasti.
Signaalinkäsittely ja PCM -vuorovaikutus
Signaalin lähetys: TPS tarkkailee jatkuvasti kaasuasennoa lähettämällä jänniteesignaaleja PCM: lle.
PCM-vaste: PCM säätää polttoaineen ruiskutusta vastaavasti ylläpitämään optimaalista ilmapolttoainesuhdetta.
Vian havaitseminen: Jos signaali on odotetun alueen ulkopuolella tai epävakaa, PCM kirjaa vikakoodin ja valaisee moottorin varoitusvaloa.
Yleiset kysymykset ja vianetsintä
Epävakaat signaalit: usein löysät anturin johdotukset tai sisäiset piirejä.Tarkista johdotus ja varmista vankka liitäntä.
Epätarkkojen lukemat: voi johtua väärästä kalibroinnista tai sisäisestä kulumisesta.Kalibroida tai vaihda anturi tarvittaessa.
Diagnostiset vaiheet: Mitata TPS -jännite.Avaa kaasu vähitellen ja tarkista, muuttuuko jännite sujuvasti ja kohdistuu valmistajan standardien kanssa.
Havaitsemalla kaasuasennon tarkasti, TPS varmistaa, että moottori toimii optimaalisella ilma-polttoainesuhteella saavuttaen ihanteellisen polttoainetehokkuuden ja tehon.Tarkka asennus ja kalibrointi, luotettava signaalin vuorovaikutus PCM: n kanssa ja nopea vianmääritys ovat avaintekijöitä sen suorituskyvyn ylläpitämisessä.
Kaasun sijaintianturi (TPS) havaitsee suoraan kaasukulman muutokset, jotka tapahtuvat kaasupolkimella.
Kaasukulman valvonta
Kun kuljettaja painaa kaasupoljinta, kaasu avautuu, jolloin ilma pääsee moottoriin.
TPS havaitsee kaasun kulman ja tuottaa jännitesignaalin, joka on verrannollinen kaasun aukkoon.
Tämä jännitesignaali lähetetään johtimien kautta moottorin ohjausyksikköön (ECU), joka tarjoaa reaaliaikaisen tiedon kaasun sijainnista.
ECU -laskenta ja säätö
ECU analysoi jännitesignaalin TPS: stä tarkan kaasun sijainnin määrittämiseksi.
Yhdistämällä nämä tiedot muiden anturien tuloihin, kuten Mass Air Flow (MAF) -anturi- ja happianturit, ECU laskee ihanteellisen ilmapolttoaineen seoksen.
Sitten ECU säätää polttoaineen ruiskutuslähtöä, sytytysaikaa ja tyhjäkäynnin nopeuden hallintaa moottorin suorituskyvyn ja polttoainetehokkuuden optimoimiseksi vaihtelevien kuormitusten alla.
Kaasu -asentoanturin (TPS) kytkeminen ja ylläpitäminen maksimoi ajoneuvon suorituskyvyn, polttoainetehokkuuden ja päästöjen hallinnan.Tästä syystä.
Kaasun aukon seuranta tarkan PCM -ohjauksen varalta
Tarkka polttoaineen kysynnän seuranta: TPS tarkkailee kaasun sijaintia reaaliajassa ja välittää tiedot voimansiirron ohjausmoduuliin (PCM).Tämä sallii tarkat polttoainesäädöt moottorin nykyisten kuormitusvaatimusten täyttämiseksi.
Ilmapolttoainesuhde-ongelmien välttäminen: Ylläpitämällä tarkkaa ilma-polttoainesuhdetta TPS auttaa estämään moottorin nousun, koputuksen tai pysähtymisen.
Tarkat sytytys- ja polttoaineen ruiskutuksen ajoituksen
Optimoitu sytytyksen ajoitus: TPS: n tietojen avulla PCM voi mitata moottorin olosuhteet tarkasti ja asettaa sytytyksen ajoituksen varmistaaksesi optimaalisen suorituskyvyn eri kuormilla.
Polttoaineen ruiskutuksen ajoituksen säätö: TPS -signaalit yhdistettynä muiden anturien tietoihin auttavat PCM: tä säätämään polttoaineen ruiskutuskäyttöä varmistaaksesi, että polttoaineen toimitus vastaa ilmanottoa.
Ajon turvallisuuden ja ajoneuvojen suorituskyvyn parantaminen
Pysähdyksen ja nousun estäminen: TPS auttaa säätelemään polttoaineen toimitusta ja sytytysaikata niin, että moottori toimii sujuvasti erilaisissa ajo -olosuhteissa vähentäen pysähtymisen tai virranhäviön riskiä.
Polttoainetehokkuuden ylläpitäminen: Optimoitu polttoaineen ruiskutus ja sytytyksen ajoitus paitsi parantaa ajoneuvojen suorituskykyä, vaan myös parantaa polttoainetaloutta minimoimalla jätteet ja vähentämällä päästöjä.
Kuva 8: Kaasun sijaintianturi (TPS)
Kaasun asennon anturin (TPS) korjaaminen vaatii huolellista käsittelyä.Noudata näitä vaiheita ja ehdotuksia tehokkaiksi korjaamiseksi.
Akun ja uudelleenohjelmoinnin irrottaminen
Akun katkaisu:
Sammuta ajoneuvon virta, etsi akun negatiivinen kaapeli ja irrota se.
Jätä kaapeli irrotettu viideksi minuutiksi välimuistitietojen tyhjentämiseksi ja kytke se sitten uudelleen.
Tämä vaihe auttaa nollaamaan PCM- ja TPS -ohjelmointia.Käsittele kaapeleita varovaisesti muiden komponenttien vahingoittamisen välttämiseksi.
Poista ECM -sulake:
Etsi sulakke moottorin ohjausmoduulille (ECM) ja poista se.
Odota muutama minuutti ennen kuin asetat sen palauttaaksesi ECM: n ja TPS: n kalibroinnin.
Jatka varovaisuutta sähköpiirien estämiseksi.
Johdotuksen tarkastaminen ja korjaaminen
Tarkista johdotustila:
Tarkasta kaikki TPS -yhteydet perusteellisesti varmistaaksesi, että jokainen pääte on turvallinen ja korroosiossa vapaa.
Määritä kaapelin jatkuvuus ja tunnista taukot, shortsit tai epänormaali vastus.
Korjaa tai vaihda kaapelit:
Korjaa tai vaihda kaikki kuluneet tai löysät kaapelit nopeasti.
Käsittele terminaaleja korroosien vastaisella aineella luotettavan pitkäaikaisen suorituskyvyn varmistamiseksi.
Kuva 9: Kaasun sijaintianturi (TPS) -asento
Anturin kalibrointi tai korvaaminen
Kalibroi anturi:
Käytä yleismittaria kiertäessäsi vähitellen kaasuakselia varmistaaksesi, että jännitesignaalit muuttuvat tasaisesti ja täyttävät valmistajan standardit.
Jos lukemat ovat epävakaita tai epäjohdonmukaisia, tarvitaan uudelleenkalibrointia.
Vaihda anturi:
Jos anturi on vakavasti vaurioitunut tai liian kulunut uudelleenkalibrointiin, sen korvaaminen on paras tapa palauttaa ajoneuvon suorituskyky.
Kohdista uusi anturi oikein kaasuakselin kanssa ja kiristä ruuvit tiukasti.
Diagnostiikka ja testaus
Vikadiagnoosi:
Kun anturi on kytketty uudelleen, käytä diagnoosityökaluja varmistaaksesi, onko PCM -virhekoodit tyhjennetty.
Tientesti ja tarkastus:
Suorita tietesti valvotuissa olosuhteissa, tarkkailemalla kiihtyvyyttä, tyhjäkäyntiä ja tehoa stabiilisuuden vuoksi.
Jos ongelmat jatkuvat, tarkista TPS ja siihen liittyvät anturiyhteydet ja signaalit.
Nämä vaiheet auttavat diagnosoimaan ja korjaamaan TPS -ongelmat tehokkaasti varmistaen, että ajoneuvo toimii sujuvasti.
Vaikka ajoneuvo voi teknisesti ajaa ilman kaasun sijaintianturia (TPS), sen suorituskyky ja stabiilisuus vähenevät merkittävästi.Tästä syystä.
Kiihtyvyys- ja tyhjäkäyntikysymykset
Ilman TPS: ää moottorin ohjausmoduuli (ECM) ei pysty määrittämään tarkasti kaasun aukkoa, jolloin polttoaineen syöttö ei pysty säätämään tehokkaasti.
Tämä johtaa usein viivästyneeseen vasteeseen ja riittämättömään voimaan kiihtyvyyden aikana, mikä johtaa epävakauteen.
ECM ei voi hienosäätää ilma-polttoaineseosta tyhjäkäynnillä ilman TPS: n tietoja aiheuttaen karkeaa tyhjäkäyntiä tai pysähtymistä.
Sytytyksen ajoitus ja siirtoviiveet
Ilman TPS -signaalia ECM ei voi säätää tarkasti sytytysaikaa, mikä voi aiheuttaa koputusta tai tehon menetystä.
Tämä tekee virrankulutuksesta epäjohdonmukaista, etenkin tilanteissa, jotka vaativat nopeaa vastausta.
Automaattivaihteistot luottavat voimakkaasti kaasun asennon signaaleihin ajoitussiirtymistä varten.Ilman TPS -tietoja siirtyminen muuttuu epämääräiseksi tai viivästyneeksi.
Turvallisuus- ja ajokokemus
Virheelliset ilmapolttoaineen säädöt voivat aiheuttaa moottorin pysähtymisen odottamatta aiheuttaen vakavan turvallisuusriskin.
Riittämätön voima kiihtyvyyden aikana tai ohi voi vaarantaa kuljettajan ja muut tienkäyttäjät.
Polttoainetta ei voida valvoa tarkasti, mikä johtaa liian rikkaaseen tai laihaan seokseen, joka alentaa merkittävästi polttoainetehokkuutta.
Suositukset
Välitön testaus ja korvaaminen:
Jos TPS -vika havaitaan, korjaa tai korvaa se nopeasti varmistaaksesi, että ECM vastaanottaa tarkkoja kaasutietoja.
Käytä diagnostiikkatyökaluja virhekoodien lukemiseen ja siihen liittyviin antureihin ja johdotukseen.
Vältä pitkiä asemia:
Älä aja pitkään viallisella TPS: llä, jotta moottorikysymykset estävät.
Vieraile korjaamossa tai ota yhteyttä ammattianturi -diagnostiikkaan ja korjauksiin.
Kaasun asennon anturin (TPS) tulpan katkaiseminen vaatii huolellisen käsittelyn.Noudata näitä vaiheita turvallisen ja tehokkaan poistoa varten.
Kuva 10: Kuinka irrottaa kaasun sijaintianturin pistoke
Valmistelu
Sammuta ajoneuvo:
Varmista, että moottori on pois päältä ja jäähdytetty täysin moottorin osien palovammojen tai vaurioiden välttämiseksi.
Tarkista käsikirja:
Eri ajoneuvomalleilla on hiukan erilaisia TPS -sijainteja ja poistomenetelmiä.Ota yhteyttä ajoneuvon erityisten ohjeiden käsikirjaan.
Etsi ja tarkista liitin
Löydä TPS:
Se on yleensä asennettu kaasun runkoon ja kytketty kaasuakseliin.Tunnista siihen kiinnitetty kaapelin valjaat ja pistoke.
Tarkasta lukitusmekanismi:
Suurimmassa osassa TPS -pistokkeita on lukitusmekanismi, joka voi olla työntö-, liu'u- tai kiertämislukko.Tarkkaile, kuinka se on lukittu ymmärtämään oikeaa lukitustekniikkaa.
Vapauta ja irrota pistoke
Vähennä kaapelin jännitystä:
Vedä kaapelin valjaat varovasti ennen pistorasiasta, jotta varmistetaan, ettei johtimia purista.
Vapauta lukko:
Paina tai liu'uta lukkoa tarvittaessa sen vapauttamiseksi, vedä sitten pistoke varovasti TPS -pistorasiasta.
Tarkasta ja asenna uusi anturi
Tarkista pistoke ja valjaat:
Irrota pistorasiasta, tarkista vaurioiden, korroosion tai löysyyden.Varmista, että liitin on puhdas ja öljytön.
Asenna uusi TPS:
Kohdista uusi TPS kaasuakselin kanssa.Kytke pistoke turvallisesti varmistaen, että lukko kiinnittyy.
Testaa yhteys:
Käännä ajoneuvon virta takaisin päälle ja käytä diagnoosityökalua TPS -yhteyden ja signaalin ulostulon varmistamiseen oikein.
HUOMAUTUS: Ennen uuden anturin asentamista lue käsikirja huolellisesti seurataksesi jokaista vaihetta valmistajan erityisvaatimusten mukaisesti.
Kaasun sijaintianturin (TPS) korvaamisen kustannukset riippuu useista tekijöistä.
Osien hinnoittelu
Eri TPS -malleilla ja tuotemerkeillä on erilaiset hinnat laadusta ja valmistajasta riippuen.Yleiskäyttöiset anturit maksavat yleensä 10–100 dollaria, kun taas korkeamman tai OEM-anturit voivat vaihdella 200–600 dollaria.
Jotkut ajoneuvot vaativat tiettyjä antureita, joita ei voida korvata yleisillä osilla, lisäämällä kustannuksia.Ylellisyys- tai erikoistuneiden ajoneuvojen OEM -osat ovat yleensä kalliimpia.
Työvoimakustannukset
Jos ammattimainen mekaanikko korvaa TPS: n, odota maksavan työvoimasta.Tyypillisesti työvoimakustannukset vaihtelevat 50–200 dollaria, vaihtelevat kaupan hinnoittelun ja sijainnin mukaan.
Mitä monimutkaisempi ajoneuvon suunnittelu, sitä kauemmin mekaanikon vaihtaminen anturin korvaaminen lisää kustannuksia.Jotkut mallit vaativat ylimääräisiä purkamisvaiheita tai erikoistyökaluja, jotka voivat nostaa työvoimakustannuksia.
Kokonaiskustannukset
Osat ja työt huomioon ottaen TPS: n korvaaminen kokonaiskustannukset voivat vaihdella 60–800 dollaria.
Jos sinulla on tarvittavat mekaaniset taidot TPS: n korvaamiseksi, kustannukset vähenevät merkittävästi, koska sinun on katettava vain anturin kustannukset.
Vinkki: Ennen TPS: n ostamista tai vaihtamista tarkista ajoneuvon käsikirja huolellisesti tai ota yhteyttä mekaanikkoon oikean anturin valitsemiseksi ja arvioimaan vaadittavat kustannukset tarkasti.
Anturin poistaminen
Kuva 11: Kaasun sijaintianturi (TPS)
Etsi TPS ja irrota virta
Etsi kaasun asennosanturi (TPS) ajoneuvosi moottoriin.Se on tyypillisesti kiinnitetty kaasun runkoon ja kytketty kaasuakseliin.
Irrota ensin negatiivinen akun kaapeli sähköiskimahta- tai virhekoodien estämiseksi.
Poista anturi
Tunnista TPS: ään kytketty kaapelin valjaat.Löydä lukitusmekanismi, avaa se ja irrota pistoke.
Löysää ja poista TPS: n kiinnittävät ruuvit tai jakoavain käyttämällä oikein kokoa.Liu'uta anturi kaasuakselista.
Valitse korvaava anturi
Varmista, että uusi anturi vastaa alkuperäistä kokoa ja teknisiä tietoja yhteensopivuuden varmistamiseksi.
Valitse luotettava, korkealaatuinen tuotemerkki huononlaatuisten tai halpojen korvausten välttämiseksi.
Uuden kaasun asentoanturin asentaminen
Asenna anturi
Kiinnitä anturi: Asenna uusi TPS kaasuakseliin.Kohdista ruuvireiät ja kiristä ruuvit tiukasti, välttäen liiallinen kiristäminen kierteiden suojaamiseksi.
Kytke sähköjärjestelmä: Kytke TPS -liitin takaisin sisään varmistaen, että se on lukittu tiukasti.
Kytke akku uudelleen ja testi
Palauta virta: Kytke negatiivinen akkukaapeli ajoneuvojärjestelmän virran virtaamiseksi.
Käynnistä ja testi: Käynnistä ajoneuvo ja tarkkaile tyhjäkäyntiä ja kiihtyvyyttä.
Säädä tarvittaessa: Jos tyhjäkäynti tai kiihtyvyys ei ole johdonmukaista, säädä TPS manuaalisesti tai käytä skannaustyökalua automaattiseen kalibrointiin optimaalisen suorituskyvyn varmistamiseksi.
Usein kysyttyjä kysymyksiä [UKK]
1. Akun irrottaminen kaasun asennon anturin (TPS) katkaiseminen?
Akun irrottaminen ei välttämättä palauta suoraan kaasun asennosanturia (TPS).Monet ajoneuvot vaativat erityisen kalibrointimenettelyn TPS: n nollaamiseksi.Esimerkiksi jotkut mallit vaativat tietyn sekvenssin sytytyksen kytkemiseksi päälle ja pois päältä.Akun katkaiseminen voi nollata moottorin ohjausyksikön (ECU), joka mahdollisesti vaikuttaa moottorin suorituskykyyn, mutta se ei ole TPS: n taattu korjaus.
2. Voiko TPS aiheuttaa siirtymisongelmia?
Kyllä, viallinen tai epätarkka kaasun sijaintianturi (TPS) voi johtaa muuttuviin ongelmiin.Väärä TPS -lukeminen lähettää vääriä tietoja ajoneuvon tietokoneeseen, mikä voi aiheuttaa automaattivaihteiden siirtymisen huonosti.Tämä voi johtaa viivästyneisiin siirtymiin, karkeisiin vaihdevaihtoihin tai voimansiirron tarttumiseen yhdessä vaihteessa.
3. Voidaanko TPS lopettaa?
Ei, TPS: tä ei voida poistaa käytöstä tai lopettaa, koska se on välttämätön moottorin polttoaineen ruiskutus- ja sytytysjärjestelmille.Jos se on toimintahäiriö, anturi voidaan korvata.Tähän sisältyy TPS: n sähköliittimen irrottaminen ja anturin poistaminen kaasun rungosta.
4. Onko sinun nollattava tietokone TPS: n vaihtamisen jälkeen?
Kyllä, tietokoneen palauttamista suositellaan TPS: n vaihtamisen jälkeen.Tämän vaiheen avulla moottorin ohjausyksikkö (ECU) voi tunnistaa uuden anturin ja kalibroida uudelleen.Tietokoneen nollaamiseksi voit irrottaa akun lyhyesti tai käyttää diagnoosityökalua virhekoodien tyhjentämiseen ja järjestelmän kalibrointiin uudelleen.