Näytä kaikki

Katso englanninkielisestä versiosta virallisena versiona.Palata

France(Français) Germany(Deutsch) Italy(Italia) Russian(русский) Poland(polski) Czech(Čeština) Luxembourg(Lëtzebuergesch) Netherlands(Nederland) Iceland(íslenska) Hungarian(Magyarország) Spain(español) Portugal(Português) Turkey(Türk dili) Bulgaria(Български език) Ukraine(Україна) Greece(Ελλάδα) Israel(עִבְרִית) Sweden(Svenska) Finland(Svenska) Finland(Suomi) Romania(românesc) Moldova(românesc) Slovakia(Slovenská) Denmark(Dansk) Slovenia(Slovenija) Slovenia(Hrvatska) Croatia(Hrvatska) Serbia(Hrvatska) Montenegro(Hrvatska) Bosnia and Herzegovina(Hrvatska) Lithuania(lietuvių) Spain(Português) Switzerland(Deutsch) United Kingdom(English) Japan(日本語) Korea(한국의) Thailand(ภาษาไทย) Malaysia(Melayu) Singapore(Melayu) Vietnam(Tiếng Việt) Philippines(Pilipino) United Arab Emirates(العربية) Iran(فارسی) Tajikistan(فارسی) India(हिंदी) Madagascar(malaɡasʲ) New Zealand(Maori) Brazil(Português) Angola(Português) Mozambique(Português) United States(English) Canada(English) Haiti(Ayiti) Mexico(español)
KotiblogiKaasun sijainti -anturin opas - miten se toimii, tyypit, yleiset ongelmat ja hoito
06.03.2024

Kaasun sijainti -anturin opas - miten se toimii, tyypit, yleiset ongelmat ja hoito

Kaasun sijaintianturi (TPS) on tärkeä osa moottorin hallintajärjestelmää nykyaikaisissa ajoneuvoissa.Kun polttoaineen ruiskutusjärjestelmän toimintahäiriöiden sähkökomponentti, saatat ajatella huonoa moottorin suorituskykyä, mutta se voi olla myös ongelma kaasun sijaintianturilla (TPS).Jos anturin ongelma pysyy ratkaisematta, moottori vaikuttaa, vähitellen epäonnistuu ja saattaa jopa lopettaa toiminnan kokonaan.Viallisen TPS: n oireet muistuttavat kuitenkin usein muiden epäonnistuneiden elektronisten komponenttien oireita, ja monet ihmiset eivät osaa diagnosoida ongelman.

Tämän artikkelin tavoitteena on syventää kaasun sijaintianturia - tutkimaan sen toimintamekanismia, paljastaen yhteisiä vikoja ja ohjaamalla sinua näiden ongelmien taitavaksi ratkaisemiseen.

Sisällysluettelo
- Mikä on kaasun sijaintianturi?
- Kaasun sijaintianturin toimintaperiaate
- Yleiset kysymykset ja syyt kaasun sijaintiantureilla
- viallisen kaasun asennon anturin vianetsintä
- Kuinka käsitellä viallista anturia


Mikä on kaasun sijaintianturi?



Kaasun asennon anturi

Kaasun sijaintianturi (TPS) on elektroninen komponentti ajoneuvon polttoaineenhallintajärjestelmässä, jonka tehtävänä on ohjata ilmavirta moottoriin.

Se on tyypillisesti asennettu kaasun runkoon, tarkkailemalla suoraan kaasun sijaintia ja signaloi polttoaineen ruiskutusjärjestelmää varmistaaksesi, että moottorille toimitetaan oikea ilman ja polttoaineen seos.

Jos TPS -toimintahäiriöt, sarja hankalia oireita voi seurata, mikä vaikuttaa ajoneuvon suorituskykyyn.Saatat kohdata sytytyksen ajoitusvirheet, epänormaalin polttoaineenkulutuksen ja epävakaan moottorin, joka toimii tyhjäkäynnillä, muun muassa.Nämä oireet eivät vaikuta vain ajokokemukseen, vaan voivat myös johtaa vakavampiin moottorivaurioihin.

Kaasun sijaintianturien tyypit ja työperiaatteet


Kaasu-asennon antureita on pääasiassa kahta tyyppiä: potentiometripohjaiset anturit ja Hall Effect -pohjaiset anturit.

Potentiometripohjainen TPS: Ensinnäkin potentiometripohjainen anturi toimii kaasuakseliin kytketyn muuttuvan vastuksen kanssa.Kuljettajan kiihtyessä kaasun akselin kierto muuttaa potentiometrin päiden välistä vastusarvoa tuottaen siten vaihtelevan jännitesignaalin.Tämän jälkeen moottorin ohjausyksikkö (ECU) tulkitsee tämän signaalin määrittämään kaasun aukon tarkasti, mikä mahdollistaa polttoaineen ruiskutusjärjestelmän hienosäädöt ja varmistaa tarkan ottelun auton tehon ja kaasutulon välillä.

Hall Effect -pohjainen TPS: Toinen tyyppi on Hall Effect -pohjainen anturi, joka käyttää magneettikenttää kaasun asennon muutosten sieppaamiseen.Erityisesti kaasuakseliin on asennettu pieni magneetti.Kun kuljettaja käyttää kaasua, magneetti pyörii akselin kanssa ohi Hall Effect -anturin avulla, tuottaen jännitesignaalin, joka myös ECU vangitsee ja analysoi polttoaineen säätämistä varten.

Vaikka molemmat TPS -tyypit toimivat samalla tavalla kaasun sijaintitietojen havaitsemisessa ja syöttämisessä polttoaineen ruiskutuksen optimoimiseksi, ne eroavat merkittävästi teknisessä toteutuksessa.Potentiometripohjaiset TP: t ovat yksinkertaisemman rakenteensa ja alhaisemman kustannuksensa vuoksi laajalti käyttöön.Samaan aikaan Hall Effect -pohjainen TPS, joka tarjoaa tarkempia tietoja ja parempaa kestävyyttä, käytetään usein korkean suorituskyvyn sovelluksissa.

Yleiset kysymykset ja syyt kaasun sijainti -antureilla



Kaasun asennon anturin kiinnitysasento

Ennen kuin kehittyä kuinka tunnistaa viallinen kaasun sijaintianturi, on tärkeää selventää TPS: n ydinroolia: Se on vastuussa kaasun avoimuuden seurannasta, mikä vaikuttaa suoraan sytytyksen ajoitukseen, polttoaineenkulutuksenopeuksiin, moottorin tehon ja ajoneuvojen yleiseen suorituskykyyn.Anturin avaintiedot välitetään moottorin elektroniseen ohjausyksikköön (ECU), jonka perusteella auton elektroniikka säätää polttoaineen syöttöä ja sytytysaikaa optimaalisen polttoaine-ilma-seoksen saavuttamiseksi.

Kun TPS -toimintahäiriöt, kuljettajat voivat kohdata erilaisia ​​asioita, mukaan lukien, mutta rajoittumatta:


  • - vaihteleva tyhjäkäynti, epävakaus;
  • - Moottori pysähtyy odottamatta siirtyessään tai vaihdettaessa neutraaliksi;
  • - Moottori lakkaa juoksemasta tyhjäkäynnillä;
  • - äkillinen vallan menetys ajaessasi tai kiihtyessä, mikä johtaa epätasaiseen ajamiseen;
  • - Vähentynyt moottorin teho, mikä johtaa hitaaseen kiihtyvyyteen, erityisen havaittavissa kiipeäessäsi tai kuljettaessa raskaita kuormia, kuten perävaunun hinaaminen;
  • - Tarkista kojelaudassa valaiseva moottorivalo, joka osoittaa usein, että SCAN -työkalu on tunnistanut virhekoodin, kuten P0120, joka viittaa TPS -ongelmaan;
  • - Joissakin tapauksissa polttoaineen kulutuksen epänormaali lisääntyminen.

On kuitenkin ratkaisevan tärkeää, että vaikka nämä ongelmat saattavat viitata viallisen kaasun sijaintianturin, varmistamalla, että TPS itsessään on hyvässä kunnossa diagnoosin ensimmäinen askel.

TPS: ää on tyypillisesti kahta tyyppiä: kosketus (kalvovastustyyppi) ja ei-kontakti (magneto-resistiivinen tyyppi), kosketusanturit ovat alttiimpia vikaantumiselle.Virheet johtuvat usein mekaanisesta kulumisesta, jonka aiheuttavat liukusäätimen liikkumisen vastuksen radan yli, mikä johtaa virheellisiin tietoihin lähettämisen elektroniseen ohjausyksikköön.

Kalvovastuksen tyypin TPS: n viat voivat sisältää:


  • - vaurioituneet tai kuluneet liukusäätimet kosketuspisteet, mikä johtaa vastuskerroksen vikaantumiseen ja sähköisten kosketus keskeytyksiin;
  • - anturin lähtöjännite ei kasva, mikä johtuu mahdollisesti liukusäätimen liikkumisalueen pohjapinnoitteen kulumisesta;
  • - liukusäätimen käyttö vaihde;
  • - anturin tehon tai signaalijohtojen rikkoutuminen;
  • - oikosulku DPRS -piirissä tai signaalipiirissä;
  • - Grafiittikerroksen laskeutumisen puute magneto -resistiivisessä mekanismissa, mikä johtaa johdon rikkoutumiseen tai oikosulkuon.

Riippumatta siitä, onko kosketus- tai kontaktityyppi, avain diagnoosin aikana on varmistaa, että TPS-mekanismi pystyy suorittamaan toiminnan tarkasti moottorin optimaalisen toiminnan ylläpitämiseksi.

Viallisen kaasun asennon anturin vianetsintä



Viallisen kaasun asennon anturin vianetsintä

Epäillyn viallisen kaasun sijaintianturin (TPS) edessä ei tarvitse jättää sinua tuntemaan olosi avuttomaksi.Itse asiassa voit tunnistaa ja ratkaista ongelman huolellisesti suunniteltujen diagnostisten vaiheiden sarjan avulla.

Tarkista johdotus: Tarkista ensin, että TPS: n ja elektronisen ohjausyksikön (ECU) väliset yhteydet ovat turvallisesti paikoillaan ilman korroosiota tai minkäänlaista vaurioita.

Testijännitteen lähtö: Seuraavaksi mitataan monimittari, jos TPS: n jännitesäyttö nousee sujuvasti kaasun avautuessa, kuten odotettiin.

Tarkasta anturi: Suorita sitten itse anturin tarkastus fyysisten vaurioiden tai kulumisen oireiden varalta.Jos anturi on todella vaurioitunut, sen korvaamisesta tulee väistämätön valinta.

Puhdista kaasukappale: Älä unohda kaasun rungon puhdistamista, koska kertynyt lika voi aiheuttaa epävakautta TPS -signaalissa;Yksinkertainen puhdistustyö voi joskus parantaa tilannetta merkittävästi.

Korvaa TPS: Viime kädessä, jos mikään edellä mainituista ei yritä ratkaista ongelmaa, TPS: n korvaaminen saattaa olla viimeinen keino.Tässä vaiheessa on erittäin suositeltavaa valita hyvämaineinen toimittaja ja varmistaa, että korvaava osa on korkealaatuinen ajoneuvon suorituskyvyn palauttamiseksi takaisin raiteilleen.

Kuinka käsitellä viallinen anturi


Vanhan mekanismin korvaaminen uudella

Tarkka diagnostiikka on paljastanut puutteen DPDD: ssä.Tässä tapauksessa on tarpeen korvata anturi upouudella, joka vaatii perusteellisimpia erikoistuneita työkaluja, Phillips -ruuvimeisseliä ja vähän kärsivällisyyttä.

Ensinnäkin virran sammuttaminen ja akkupäätteiden palauttaminen ovat edellytyksiä anturin vaihtamiselle.Sitten sinun on irrotettava anturin liitin, joka on varustettu ainutlaatuisella lukitusmekanismilla.Löysää seuraavaksi kaksi ruuvia, jotka kiinnitävät anturin kaasun runkokokoonpanoon vanhan mekanismin sujuvaksi poistamiseksi, tasoittaen tietä uudelle.Tämän prosessin aikana kaasun varmistaminen on suljetun asennon ratkaisevan tärkeää.

Kun ostat uuden anturin, älä unohda O-rengasta, jolla on rooli DPRS: n ja kaasuputken välillä.Varmista ennen uuden mekanismin asentamista

Vanha tiivistysrengas poistetaan.Kun kiinnität TPS: n kiinnitysruuveilla, on elintärkeää painettaessa O-rengasta riittävästi.Kytke sitten liitin uudelleen ja kiinnitä se lukkoon.Akun virran katkaiseminen 3–5 minuutin ajan mahdollisesti auton elektroniseen ohjausjärjestelmään mahdollisesti jäljellä olevien vanhojen virhekoodien tyhjentämiseksi on useimmissa tapauksissa välttämätön vaihe.

TPS: n säätäminen, jos se toimii tai toimii väärin

TPS -mekanismin oikea -aikainen säätäminen voi eliminoida vaihtamisen tarpeen, kun toimintamerkit ilmestyvät, mikä tekee säätämisestä erityisen tärkeän.

Anturin liittimen poistaminen tai lievästi altistuminen kannen alla olevien johtojen alla, huomaat, että vain kaksi johtoa ovat ratkaisevan tärkeitä: sininen (positiivinen) ja musta (maa).Säätöprosessin aikana nämä kaksi johtoa ovat välttämättömiä jännitteen määrittämiseksi.Kun liitin on poistettu, kytke monimittarin koettimet anturin vastaaviin pisteisiin.Tämän vaiheen suorittamisen jälkeen varmista, että johdot on kytketty turvallisesti anturiin, asenna sitten mekanismi uudelleen.Asennusruuveita ei tarvitse kiristää liian paljon, vaan varmistaa, että anturi on tiukasti paikoillaan, mikä voidaan testata ravistamalla sitä varovasti.

Seuraavaksi kierrä anturia varovasti, myötäpäivään tai vastapäivään, kunnes laite näyttää lukema 0,55 - 0,56 volttia.Suurenna tarvittaessa asennusreiät pyörimiskulman lisäämiseksi.Kun olet asettanut halutut parametrit, lukitse TPS tiukasti.Suorita sitten jännitesäytön mittaukset, eristämällä tarvittaessa johtimien paljaat osat.

Faq


Mitkä ovat viallisen kaasun sijainti -anturin oireet?


  • Selittämätön pukki ja nykiminen ajoneuvossa.
  • Äkilliset tyhjäkäynnillä.
  • Äkillinen moottorin pysähtyminen ilman ilmeistä syytä.
  • Epäröinti kiihdytettäessä.
  • Äkilliset nopeuden nousut ajaessasi moottoritiellä.
  • Ajoittain vilkkuva moottorin valon vilkkuminen ilman näkyvää syytä.

Voinko ajaa huonolla kaasu -asennon anturilla?


Sinun pitäisi olla huolestunut siitä joka sekunti, jota ajat, mutta ajaa 50 mailia, jos lähin kauppa on niin pitkälle.Huonon kaasun asennon anturin ongelmana on, että moottoriin menevän ilman määrää ei voida sijoittaa heti polttoaineseokseen.

Voiko auto juoksua ilman kaasun asennon anturia?


Minun kaltaiset vanhat autot käyttävät teräskaapelia, joka yhdistää kaasupolkimen kaasun runkoon, joten anturi ei olisi tarpeen ajamiseen.Mutta uudemmassa autossa, jos anturia tarvitaan asianmukaiseen kiihtyvyyteen, et kiihdytä ilman sitä.Mutta moottorin tulisi silti kääntyä hyvin.

0 RFQ
Ostoskärry (0 Items)
Se on tyhjä.
Vertaa luettelo (0 Items)
Se on tyhjä.
Palaute

Palauttellasi on merkitystä!Allelco: ssä arvostamme käyttökokemusta ja pyrimme parantamaan sitä jatkuvasti.
Ole hyvä ja jaa kommenttisi kanssamme palautteen kautta, ja vastaamme nopeasti.
Kiitos, että valitsit Allelco.

Kohde
Sähköposti
Kommentit
Captcha
Vedä tai napsauta Voit ladata tiedoston
Lataa tiedosto
Tyypit: .xls, .xlsx, .doc, .docx, .jpg, .png ja .pdf.
Max -tiedoston koko: 10 Mt