Suosittu BCI -akkujen esittelyopas
Automotiiviparistoja on niin monen tyyppisiä, että sitä voi olla vaikea valita, ja pelkästään BCI -akkupaketteja on monen tyyppisiä.Mutta BCI -akkukokokaavion avulla autonomistajat ja teknikot voivat tehdä tietoisia päätöksiä varmasti.Kaavio luokittelee varovasti paristot paitsi fyysisen koon lisäksi myös kapasiteetin ja tarkoituksena olevan levityksen avulla, räätälöimällä valinnat eri ajoneuvojen erityistarpeisiin.BCI -kaavio helpottaa merkittävästi akun valintaprosessia rajaamalla, mitkä akkutyypit sopivat parhaiten eri ajoneuvojen luokkiin - perheen autoista kaupallisiin laivastoihin.Näiden erotusten ymmärtäminen auttaa ajoneuvojen omistajia varmistamaan, että heidän valintansa vastaa heidän ajoneuvonsa sähkövaatimuksia ja asennusrajoituksia.Tämä artikkeli esittelee pääasiassa suosituimmat akut ja antaa joitain ehdotuksia kaikille akkujen ostamiseksi.
Luettelo
Kuva 1: BCI -akku
BCI -akkupakkauksen kokokaavio on tärkeä työkalu oikean autojen akun tunnistamiseksi.Se luokittelee akut koon, kapasiteetin ja tarkoituksenmukaisen käytön mukaan, mikä helpottaa käyttäjien tekemistä tietoon perustuvia valintoja.Jokainen luokka, kuten ryhmä 27 ja ryhmä 31, kohdistuu tiettyihin ajoneuvojen tarpeisiin.Ryhmän 31 paristot erottuvat niiden käytöstä raskaissa sovelluksissa.Nämä ovat ihanteellisia suurille ajoneuvoille ja laitteille, jotka kuluttavat paljon voimaa.Niiden suuri koko ja suuri kapasiteetti on räätälöity pitkään, intensiiviseen käyttöön.Käyttäjien tulisi tarkistaa tarkkaan AMP-tunnin (AH) luokituksensa ja kestävyytensä varmistaakseen, että he täyttävät suuritehoisten ajoneuvojensa vaatimukset.
Toisaalta ryhmä 24 ja ryhmä 27 ovat täydellisiä keskisuurille ajoneuvoille.Ne saavuttavat tasapainon koon ja voimakkuuden välillä varmistaen, että ne tarjoavat tarpeeksi energiaa ajoneuvon käynnistämiseen ja käyttämiseen olematta liian raskas.Tämä tekee heistä älykkään valinnan jokapäiväiseen ajoneuvon käyttöön.
Pienemmille ajoneuvoille, joilla on ahdas moottoritilat, kompakti Group 51R -akku on täydellinen istuvuus.Kokostaan huolimatta se tarjoaa riittävästi virtaa ajoneuvojen perustoimintaan, mikä tekee siitä tehokkaan vaihtoehdon pienemmille autoille.
Suuremmat ajoneuvot, kuten maastoautot ja kuorma -autot, hyötyvät ryhmän 35 paristoista.Nämä paristot tarjoavat enemmän kapasiteettia ja vahvemman virrantuotannon, mikä on tärkeää hienostuneen elektroniikan ja suurten aloitusmoottorien tukemiseksi.Heidän suunnittelunsa priorisoi kestävyyden ja vakaan virtalähteen.Kaavio sisältää myös monia muita ryhmiä, kuten ryhmät 47, 34, 48, 41, 65, 94R ja 78, jotka palvelevat laajaa ajoneuvoa perhe -autoista kaupallisiin laivastoihin.Näiden paristojen fyysiset mitat ja vahvistintunnin arvosanat vaikuttavat merkittävästi niiden suorituskykyominaisuuksiin, kuten lähtötehoon, pitkäikäisyyteen ja lämpötilankestävyyteen.
Oikean akun koon ja kapasiteetin valitseminen kulkee käsi kädessä optimaalisen suorituskyvyn ja turvallisuuden saavuttamiseksi.Virheellinen virhe voi aiheuttaa ajoneuvon sähköjärjestelmän sähköhäiriöitä ja mahdollisia vaurioita.Kun on aika korvata akku, ajoneuvon käsikirjan tai luotettavan verkkoresurssin kuuleminen voi auttaa varmistamaan, että uusi akku ei ole vain asennettu oikein, vaan toimii myös turvallisesti ja tehokkaasti.Kunkin akkutyypin yksityiskohtien ymmärtäminen ja ajoneuvon tarpeiden mukaisen oikean mukaan jokaisen auton omistajan tulisi suorittaa ajoneuvon tehokkuuden ja turvallisuuden ylläpitämiseksi välttämättömät vaiheet.
Autoteollisuudessa oikean tyyppisen akun valitseminen vaikuttaa siihen, kuinka luotettavasti ajoneuvo toimii elinaikanaan, ja autovalmistajat kehittävät jatkuvasti erilaisia akkuvaihtoehtoja, jotka sopivat tietyille ajoneuvoille.Markkinoilla olevat kolme päätyyppiä ovat nykyään johtava happo, AGM (absorboiva lasimato) ja litium-ion, jokainen palvelee ainutlaatuisia rooleja niiden teknologisista ominaisuuksista riippuen.
Lyijyhampa-akut, jotka tunnetaan kustannustehokkuudestaan ja luotettavuudestaan, ovat perinteinen valinta, etenkin tavanomaisissa polttoaine-ajoneuvoissa.Ne tarjoavat välttämättömän voiman moottorien käynnistämiseen ja vakaan jännitehontuotannon ylläpitämiseen.Huolimatta raskaammasta painostaan lyijyhappotekniikan kypsyys tekee näistä paristoista suhteellisen helppoa ylläpitää, mikä tekee niistä budjettiystävällisen vaihtoehdon.
AGM-akut perustuvat perinteiseen lyijyhappojen malliin sisällyttämällä elektrolyyttejä absorboivat erityiset lasimatot.Tämä rakenne estää vuotojen ja tekee AGM -paristoista vakaampia värähtelyympäristöissä pienemmillä purkausnopeuksilla.Ne ovat ihanteellisia ajoneuvoille, joilla on korkeammat energiatarpeet, kuten luksusautot ja korkean suorituskyvyn ajoneuvot, joissa on laajat elektroniset asetukset ja vaativat käynnistysjärjestelmät.
Litium-ioni-akut erottuvat korkean energiatiheyden ja kevyemmän painon vuoksi, mikä tekee niistä edullisen valinnan sähkö- ja hybridi-ajoneuvoille.Ne tarjoavat pidemmän käyttöiän ja kyvyn latautua nopeasti.Vaikka niiden toiminnan tehokkuus ja ympäristöhyödyt ovat korkeammat alkuperäiset kustannukset, ne tekevät niistä yhä suositumpia nykyaikaisissa ajoneuvoissa.
Ryhmän koko
|
LXWXH (tuumaa)
|
LXWXH (CM)
|
Ryhmä 24 paristot
|
10,25 x 6,8125 x 8,875
|
26 x 17,3 x 22,5
|
Ryhmä 27 paristot
|
12.0625 x 6,8125 x 8,875
|
30,6 x 17,3 x 22,5
|
Ryhmä 31 paristot
|
13 x 6,8125 x 9,4375
|
33 x 17,3 x 24
|
Ryhmä 34 paristot
|
10,25 x 6,8125 x 7,875
|
26 x 17,3 x 20
|
Ryhmä 35 akkua
|
9,0625 x 6,875 x 8,875
|
23 x 17,5 x 22,5
|
Ryhmä 51 ja 51R -akut
|
9,374 x 5,0625 x 8,8125
|
23,8 x 12,9 x 22,3
|
Ryhmä 65 paristot
|
12,0625 x 7,5 x 7,5625
|
30,6 x 19 x 19,2
|
Ryhmä 78 paristot
|
10,25 x 7,0625 x 7,3125
|
26 x 17,9 x 18,6
|
Kaavio 1: Pääakkupaketin koon vertailukartta
Tämä artikkeli
Kuva 2: BCI -ryhmä 24 akku
BCI -ryhmän 24 paristot ovat monipuolisia yksiköitä, joita käytetään usein erilaisissa sovelluksissa, mukaan lukien suuret keskeytymättömät virtalähdejärjestelmät (UPS), lääketieteelliset laitteet, turvajärjestelmät, sähköpyörätuolit, erityyppiset ajoneuvot ja teollisuuskäytännöt.Nämä paristot on suunniteltu erityisesti syvän syklin sovelluksiin, jotka vaativat laajennettua valmiustilaa tai kelluvaa latausta, eikä pääasiassa käynnistysmoottoreihin.Niiden keskikokoisessa on pieniä variaatioita alaryhmien välillä, jotka edellyttävät huolellista valintaa varmistaakseen, että jokainen akku sopii kunnolla tiettyyn koteloon tai akkukoteloon.
Yleisimmät BCI -ryhmän 24 paristoissa löytyvät kemialliset koostumukset ovat AGM (absorboiva lasimato) ja SLA (suljettu lyijahappo).Molemmat tyypit tarjoavat erinomaisen kestävyyden ja vakaan suorituskyvyn.Lisäksi markkinoilta on saatavana ryhmä 24 akkuja, jotka on valmistettu geelistä, tulvahapoista ja litium-ionimateriaaleista.Jokaisessa akkutyypissä on ainutlaatuiset lataus- ja huoltovaatimukset sekä elinkaaren ominaisuudet sen erityisten kemiallisten ominaisuuksien vuoksi.
Koon suhteen BCI -ryhmän 24 paristojen vakiomitat ovat 10,25 tuumaa (260 mm) pituus, 6,8125 tuumaa (173 mm) ja korkeus 8,875 tuumaa (225 mm).Tässä ryhmässä on kuitenkin alaryhmiä, joiden kokoerot ovat pieniä eroja, jotka on tarkistettava huolellisesti tarvittavien eritelmien perusteella varmistaakseen, että akku sopii tarkasti suunniteltuun laitteeseen tai paristolokeroon.Esimerkiksi BCI -ryhmän 24F -akku on hiukan pidempi ja leveämpi kuin muut alaryhmät, kun taas ryhmän 24T -akku on korkeampi 9,75 tuumaa (noin 248 mm), joka on 0,875 tuumaa (noin 22 mm) korkeampi kuin tavallinen ryhmä 24 akku.Tämä tarkoittaa, että jos paristolokero on suunniteltu sijoittamaan vakioryhmän 24 akku 8,875 tuumaa korkeudella, siihen mahtuu yleensä myös ryhmän 24T -akku.
On tärkeää huomata, että ryhmän 34 paristolla on sama pituus ja leveys kuin ryhmän 24 paristoilla, mutta ne ovat tuumaa lyhyempi.Tämä antaa käyttäjille, joiden on ehkä valittava saman pituisten ja leveyden akkujen välillä, mutta eri korkeudet ylimääräisen joustavuuden välillä.
Kuva 3: BCI -ryhmä 27 akku
BCI Group 27 -akkut tunnustetaan niiden suurista koosta ja vankista ominaisuuksista, mikä tekee niistä suositun valinnan vaativille sovelluksille, kuten auto-, meri-, verkkojärjestelmät, matkailuautot ja vastaavat asetukset.Kapasiteettialueella on tyypillisesti 66-110 ampeerin tuntia (AH) yli 20 tunnin aikana, nämä paristot on suunniteltu tuottamaan huomattavaa tehoa, tukemaan 600–1000 kylmää kammiota ampeeria (CCA) ja tarjoamaan varakapasiteettia (RC) 140-220 minuuttia.Tämä suuren kapasiteetin ja tehotuotannon yhdistelmä varmistaa, että ne pystyvät käsittelemään korkeampia energiantarpeita, mikä on kriittistä ajoneuvoille ja järjestelmille, jotka vaativat luotettavaa käynnistystä ja käyttövoimaa eri olosuhteissa.
Ryhmän 27 paristojen paino vaihtelee merkittävästi, ja laskee yleensä välillä 54 - 70 kiloa (24,5 - 32 kiloa), joihin vaikuttaa pääasiassa niiden sisäinen rakenne.Tämä painonvarianssi heijastaa tämän ryhmän sisällä käytettyjä erityyppisiä tekniikoita, kuten litteitä levyjä tai spiraalilaatulevyjä, joista kukin edistää eri tavalla akun yleistä suorituskykyä ja kestävyyttä.Fyysisesti vakioryhmän 27 akun mitat ovat tyypillisesti 12,0625 tuumaa pituisia, leveitä 6,8125 tuumaa ja korkeus 8,875 tuumaa (noin 306 x 173 x 225 millimetriä).Tämä koko tekee ryhmän 27 paristoista hiukan pienemmät kuin ryhmän 31 paristot, jolloin ne mahtuvat moniin asetuksiin, joissa tilaa voi olla hieman rajoitettu, mutta huomattavaa voimaa tarvitaan edelleen.
Ryhmä 27 sisältää useita läheisesti sukulaisia, mutta erillisiä alaluokkia, nimittäin ryhmä 27, 27F ja 27H, kukin räätälöity hieman erilaisiin eritelmiin ja sovelluksiin, mutta yleensä luokitellaan ryhmän 27 sateenvarjoon.Vaikka nämä paristot on rakennettu yleisimmin käyttämällä suljettuja lyijyhappojen (SLA) tekniikkaa, jossa on absorboivia lasimattokomponentteja, jotka sopivat erityisesti syvän syklin sovelluksiin, on saatavana myös kaksikäyttöisiä AGM-vaihtoehtoja, jotka on suunniteltu tarjoamaan molemmat erinomaisetAloitusteho ja syvän syklin ominaisuudet laajemman sovellusvalikoiman sijoittamiseksi.
Litiumpohjaisten vaihtoehtojen suhteen ryhmän 27 litiumparistot ovat vähemmän yleisiä kuin ryhmän 31.00. Käyttäjille, jotka etsivät erityisesti 12 V 100AH tai vastaavaa litiumrautafosfaattia (LIFEPO4) akkua, voi olla hyödyllistä harkita ryhmän 31 vaihtoehtoja, jotka ryhmässä 31, mikäovat yleisempiä ja erityisesti räätälöityjä tällaisiin tarpeisiin.Kun valitset ryhmää 27 akkua, on tärkeää harkita sovelluksesi erityisiä vaatimuksia.Tähän sisältyy paitsi fyysiset mitat ja paino myös myös akkutekniikan tyypin-riippumatta siitä, onko syvän pyöräilyn tai kaksoiskäyttöisen tai ehkä litiumin AGM, jos korkeampi tehokkuus ja alhaisempi paino ovat prioriteetteja.
Kuva 4: BCI -ryhmä 31 akku
BCI Group 31 -akkut on suunniteltu korkean kysynnän sovelluksiin, mukaan lukien meri-, auto- ja verkkojärjestelmät.Näissä vankissa yksiköissä on kapasiteettialue 75–125 ampeerin tuntia (AH) 20 tunnin purkausjaksolla, joka pystyy toimittamaan 750-1250 kylmän kammion ampeeria (CCA) ja tarjoamaan varakapasiteettia (RC) välillä 150–250 minuuttia.Nämä ominaisuudet tekevät niistä hyvin soveltuvat sähköjärjestelmiin, jotka vaativat luotettavan, kestävän energian tarjonnan.
Näiden akkujen fyysiset mitat, tyypillisesti noin 13 tuumaa pitkiä, 6,8 tuumaa leveitä ja 9,44 tuumaa korkeat (330 x 173 x 240 millimetriä), sallivat niiden mahtua eri tiloihin, kompaktista laajaan.Näiden paristojen paino voi vaihdella merkittävästi-litiummallit ovat kevyempiä, usein alle 30 kiloa, kun taas lyijyhappojen versiot voivat painaa lähes 80 kiloa.Tämä variaatio johtuu pääasiassa niiden sisäisen kemian ja rakentamisen eroista.
Ryhmän 31 perinteiset lyijyakkut sisältävät lajikkeita, kuten AGM (absorboiva lasimatto), geeli ja tulvat.Erityisesti AGM -akkuja suositaan niiden alhaisten huoltotarpeiden ja tärinänkestävyyden vuoksi, koska elektrolyytti imeytyy erityisesti suunniteltujen lasimattojen välillä, jotka ovat tiukasti lyijylevyjen välillä.Teknologian edistysaskeleet ovat käyttäneet litiumrautafosfaattia (LIFEPO4) akkuja tämän ryhmän suosioon.Nämä paristot on varustettu akunhallintajärjestelmällä (BMS), joka tarkkailee valppaasti avainmittareita, kuten jännite, lataus- ja purkamisnopeudet sekä lämpötila.Tämä valvonta auttaa estämään ongelmia, kuten ylikuormitusta, syvää purkamista ja ylikuumenemista, jotka ovat tärkeitä akkuille, joita käytetään kriittisiin asetuksissa.LIFEPO4-paristot ovat huomattavasti kevyempiä kuin niiden lyijyhappojen vastineet-usein kaksi tai kolme kertaa-ja voivat kestää huomattavasti enemmän lataus-/purkaussyklejä, joilla on vähän suorituskyvyn heikkenemistä.
Kun kyse on näiden yksiköiden lataamisesta, on välttämätöntä käyttää omistettuja litium-akkulatureita tai edistyneitä AGM-latureita, jotka on varustettu litiumkohtaisella lataustilalla.Tämä varmistaa sekä akun turvallisuuden että pitkäikäisyyden.Ryhmä 31 tarjoaa nyt korkeammat jännitemallit, kuten 24 V (tosiasiallisesti 25,6 V) ja 36 V (tosiasiallisesti 38,4 V), täydellisesti järjestelmiin, jotka vaativat huomattavampaa tehoa, kuten uistelumoottorit ja matkailuautojen asetukset.Nämä korkeammat jännitevaihtoehdot auttavat vähentämään näissä kokoonpanoissa tarvittavien paristojen kokonaismäärää.
Kuva 5: BCI -ryhmä 34 akku
BCI Group 34 -akkut ovat tunnettuja keskikokoisesta rakenteestaan ja tehokkaasta suorituskyvystään, mikä tekee niistä ihanteellisia erilaisiin sovelluksiin, mukaan lukien ajoneuvot, veneet, teollisuusasetukset ja verkkojen ulkopuolella olevat järjestelmät.Energiakapasiteetti vaihtelee 50-75 ampeerin tuntia (AH) 20 tunnin purkausjakson aikana, nämä paristot tarjoavat myös kylmiä kammiovahvistimia (CCA) välillä 750-900 ja varakapasiteetti (RC) 100-145 minuuttiin.Nämä ominaisuudet tekevät ryhmän 34 paristoista luotettavia sekä rutiininomaisista aloituksista että tiukasta käytöstä, joka sisältää usein ja syviä päästöjä.
Fyysisten mittojen suhteen ryhmän 34 paristojen pituus on noin 10,25 tuumaa, 6,8125 tuumaa leveä ja 7,875 tuumaa.Tämä koko on jonkin verran samanlainen kuin ryhmän 24 paristot, vaikka ryhmän 34 mallit ovat noin tuumaa lyhyempiä, tärkeä tekijä, joka on otettava huomioon niiden sovittamisessa tiettyihin osastoihin tai tiukkoihin tiloihin.Näiden paristojen paino voi vaihdella paljon, tyypillisesti 37 - 51 kiloa (16,8 - 23,1 kiloa), joihin niiden sisäinen rakenne ja käytetyt materiaalit vaikuttavat.Paristot voivat käyttää absorboivia lasimato (AGM) -tekniikkaa, geeliä tai perinteisiä tulvia leveyshappokokoonpanoja.Hammion ja kuljetuksen helpottamiseksi useimmat ryhmän 34 paristot sisältävät sisäänrakennetut kahvat.Vaikka ne eivät olekaan liian raskaita, niiden kantaminen huomattavilla etäisyyksillä voi olla haastavaa ja saattaa johtaa lihaksen väsymykseen tai rasitukseen, jos niitä ei käsitellä huolellisesti.
Mielenkiintoinen variantti on 34/78 akku, joka sisältää ryhmän 34 tyypilliset vakioliitteet ja siinä on myös ylimääräisiä sivuliittimiä, jotka sopivat 3/8-tuumaisiin pistorasioihin.Nämä kaksiterminaaliset akut ovat yleensä hiukan suurempia kuin vakioryhmän 34 mallit, jotka edellyttävät huolellista mittausta ennen ostamista varmistaakseen, että ne sopivat määritettyihin akkulaatikoihin.
On myös tärkeää huomata ero ryhmän 34 ja ryhmän 34R -akkujen välillä, mikä on päätepisteiden suunta.Vakioryhmän 34 akun positiivinen pääte on vasemmalla, kun taas ryhmän 34R -versio asettaa oikeanpuoleisen positiivisen päätelaitteen, pienen, mutta elintärkeän eron oikean asennuksen ja asianmukaisen kohdistamisen varmistamiseksi ajoneuvon tai laitteiden johdotuksen kanssa.
Useimmat johtavat tuotemerkit tarjoavat sekä ryhmä 34 että ryhmä 34R -akkuja, joita on saatavana laajasti sekä fyysisissä kaupoissa että verkossa.Pääosin nämä paristot on muotoiltu AGM-tekniikkaa käyttämällä, ja ne ovat niiden suljetun suunnittelun vuoksi parannetun käytön ja parannetun turvallisuuden vuoksi.Siitä huolimatta on olemassa poikkeuksia, kuten Banshee 34 m: n akku, joka käyttää parannettua tulva-akku (EFB) -tekniikkaa, jonka väitetään olevan huoltovapaat, mutta silti perinteisten tulvitettujen lyijyakkujen ominaisuudet.
Kuva 6: BCI -ryhmä 35 Akku
BCI-ryhmän 35 paristot kuuluvat keskikokoiseen luokkaan 20 tunnin kapasiteetti, joka yleensä kattaa 42-65 ampeerin tuntia (AH).Ne toimittavat kylmiä kammiovahvistimia (CCA) alueella 430 - 850 ja niillä on varantokapasiteetti (RC), joka on ulottuva 90: stä 130 minuuttiin.Nämä tekniset tiedot esittelevät niiden kykyä hallita sekä intensiivisiä voimavaatimuksia että pitkittynyttä käyttöä.Noin 9 1/16 tuuman ja 6 7/8 tuuman ja 8 7/8 tuumaa (230 mm - 175 mm - 225 mm) fyysiset mitat, nämä paristot sopivat mukavasti monimuotoisiin asennusasetuksiin samalla kun ne tarjoavat silti huomattavan virrankulutuksen.
Ryhmän 35 paristojen AGM-suunnittelu on erityisesti suunniteltu estämään vuotoja ja poistamaan huoltovaulu, mikä tekee niistä erityisen sopivia käynnistys- ja kaksoiskäyttöön tarkoitettuihin rooleihin.Nykyaikaiset ajoneuvot luottavat usein näihin akkuihin paitsi bensiini- että dieselmoottorille tarvittavien merkittävien aloitusvirtojen lisäksi myös energian toimittamiseksi erilaisille sähkö- ja elektronisille järjestelmille moottorin ollessa pois päältä - äänijärjestelmistä ja tuuletuksesta valaistukseen ja turvallisuusasetuksiin.AGM-ryhmän 35 paristot ovat erinomaisia vahvojen lähtövirtojen tarjoamiseen, ja AGM-tekniikan viimeaikaisen teknologisen kehityksen vuoksi ne ovat myös tehokkaita käsittelemään usein varaus- ja purkaussyklejä, jotka ylittävät usein perinteiset märät/tulvitut lyijyakkut.Ne pysyvät luotettavina jopa erittäin alhaisissa lämpötiloissa, tilassa, joka voi haastaa tavanomaiset litiumparistot.
Litiumrautafosfaatti (LIFEPO4) -akkujen kasvava mieltymys tässä ryhmässä johtuu suurelta osin niiden varustetuista akkujen hallintajärjestelmistä (BM).BMS tarkkailee huolellisesti ja hallitsee akkuparametreja suojaamalla akkua irrottamalla sen piiristä tarvittaessa ylikuormituksen, ylikuormituksen, ylikuormituksen ja ylikuormituksen ylikuormituksen estämiseksi ja lämpötilan vaihtelun hallitsemiseksi.Se varmistaa myös, että yksittäiset solut ovat tasapainossa, mikä tekee LIFEPO4 -paristoista suoran korvauksen perinteisille AGM SLA -paristoille monissa skenaarioissa.Painoviivaiset, litium-ioni-akut ohjaavat merkittävästi AGM-akkuja aloitusparistoina niiden kevyemmän painon ja suuremman tehokkuuden vuoksi.On kuitenkin tärkeää tunnistaa, että litiumparistot ovat herkkiä alhaisille lämpötiloille, jotka saattavat laukaista heidän BMS: n irrottaakseen ne ajoneuvon sähköjärjestelmästä. Asiaan ei ole kohtaa AGM-lyijyakkuja.
Kuva 7: BCI Group 51 Akku
BCI -ryhmän 51 ja 51R -akut on suunniteltu huolellisesti sopimaan tiettyihin mitoihin, joita tyypillisesti vaaditaan autojen akkukoteloihin, joiden kukin on noin 9,375 tuumaa pitkä, 5,0625 tuumaa leveä ja 8,75 tuumaa korkea.Tämä kompakti koko mahdollistaa asennuksen määritettyihin akkutiloihin useimmissa ajoneuvoissa.
Näissä paristoissa käytetään absorboivia lasimatotekniikkaa (AGM) suljetussa lyijyhapon (SLA) rakenteessa, mikä tekee niistä erittäin kestäviä värähtelyille ja riittävän vankka kestämään vaativia autoympäristöjä.AGM-tekniikka on suositeltavaa näissä sovelluksissa, koska se kapseloi elektrolyytin lasimatoihin, parantaa akun tehokkuutta ja elinikäistä estämällä vuotoja ja ylittämällä perinteiset tulvat levitysakkut luotettavuuden ja huoltovaatimusten suhteen.Toisinaan löydät muunnelmia, kuten U1 -ryhmän muunnelmat, jotka ovat ryhmän 51 merkittyjä huolimatta hiukan pienemmistä.Tämä säätö vähentää tyypillisesti niiden painoa ja vähentää hiukan kapasiteettiaan, lähtötehoa ja varantokapasiteettiaan.Nämä akut on kuitenkin strategisesti optimoitu tietyille skenaarioille, joissa pienempi koko ja kevyempi paino ovat edullisia, varmistaen, että nämä säädöt eivät vähennä akun suorituskykyä sen ensisijaisessa roolissa.
Ryhmän 51 ja 51R -paristojen välinen ero sisältää ensisijaisesti päätteiden sijoittamisen, mikä on välttämätöntä saumattomalle asennukselle.Ryhmän 51 paristoissa on positiivinen pääte vasemmalla, kun taas 51R -versiossa on se oikealla.Tämä ero on ratkaisevan tärkeä ajoneuvoille, jotka vaativat tiettyä päätejärjestelyä akkulokeron kaapeliyhteyksien asettelun sovittamiseksi varmistaen turvallisen ja puhtaan asennuksen ilman, että tarvitaan uudelleen kaapelien reitittämistä tai lisäsäätöjä.Kun valitset ryhmän 51 tai 51R -akkua, on välttämätöntä sovittaa ajoneuvon eritelmiin vain fyysisen koon ja päätelaitteen kokoonpanon lisäksi myös akun suorituskykyominaisuuksien huomioon ottaminen.Näiden ryhmien AGM-akut tunnetaan erinomaisista kylmäsäiliöistä ja kyvystään ylläpitää varausta tehokkaasti, mikä tekee niistä erittäin sopivia erilaisiin autosovelluksiin, jotka vaativat luotettavia ja pitkäaikaisia virtalähteitä.Ymmärtämällä nämä yksityiskohtaiset ominaisuudet voit varmistaa, että valitsemasi akku ei vain sopii täydellisesti, vaan myös vahvasti vastaa ajoneuvosi toimintavaatimuksia, varmistaa luotettavuuden ja pidentää akun käyttöaika.
Kuva 8: BCI -ryhmä 65 Akku
BCI -ryhmän 65 paristot ovat huomattavia fyysisiä mittoja, tyypillisesti 12,1 tuumaa pitkiä, 7,5 tuumaa leveitä ja 7,6 tuumaa korkeita tai noin 306 mm x 192 mm x 192 mm.Nämä mitat tekevät siitä yleisen valinnan moderneille ajoneuvoille, aluksille ja erilaisille teollisuuskoneille.
Ensisijaisesti ryhmän 65 paristot sisältävät absorboivan lasimaton (AGM) -teknologian suljetussa lyijyhapon (SLA) kehyksessä.AGM-suunnittelu on erittäin kysytty sen poikkeuksellisen värähtelynkestävyyden ja vuotojen kestävyyden vuoksi, mikä on ihanteellista vaativille ympäristöille, jotka vaativat kestäviä ja vähäistä hallussa olevia voimaratkaisuja.Sovelluksissa, jotka vaativat vielä enemmän turvallisuutta ja vakautta, jotkut ryhmän 65 paristot hyödyntävät litiumrautafosfaatti (LIFEPO4) kemiaa solujen kanssa, kuten IFR-26650.Nämä solut toimivat yleensä nimellisjännitteellä 3,2 - 3,3 volttia, ja suositellulla latausjännitteellä on 3,5 - 3,6 volttia.Nämä akut tunnustetaan kestävyydestään luotettavaa energiaa jopa tiukissa olosuhteissa.
Ryhmän 65 alueella olevat uudemmat LIFEPO4 -akut ovat yhä enemmän prismaattisia tai litteitä soluja niiden kapasiteetin ja varaus-/poistosyklien tehokkuuden lisäämiseksi.Näitä litium-ioni-akkuja käytetään kuitenkin harvemmin sovelluksiin, jotka tarvitsevat lähtötehoa tai kaksikäyttöisiä ratkaisuja, koska LIFEPO4 sopii paremmin suuren kapasiteetin, syvän syklin vaatimuksiin.Tämä tekee niistä erityisen hyödyllisiä pitkäaikaisten energian toimittamiseen, jota tarvitaan uusiutuvien energialähteiden asetuksissa tai varmuuskopiointijärjestelmissä.Litium-ioni-akkuja käyttävät auto-, meri- ja teollisuussektorit varustavat ne yleensä hienostuneella akunhallintajärjestelmällä (BMS).Tämä järjestelmä tarkkailee ahkerasti tärkeitä akkuparametreja, kuten jännite, virta ja lämpötila.Se puuttuu myös aktiivisesti katkaisemaan akku piiristä riskejen, kuten ylikuormituksen, syvän purkautumisen ja ylikuumenemisen, estämiseksi, siten suojaamalla akun toiminnan eheyttä ja pidentämällä sen käyttöikä.
Kuva 9: BCI -ryhmä 78 Akku
BCI-ryhmän 78 paristot ovat keskikokoisia lyijyhappoyksiköitä, jotka käyttävät pääasiassa suljettua lyijyhappotekniikkaa (SLA), jossa on absorboiva lasimato (AGM).Tätä rakennetta pidetään erittäin kestävyyden ja huoltovapauden toiminnasta, joten se on ihanteellinen erilaisiin autosovelluksiin.AGM -tekniikka on erityisen hyödyllistä, koska se kiinnittää akun elektrolyytti lasimatoihin, estää tehokkaasti vuotoja ja parantaa sekä lataamista että purkamista.Vaikka AGM -akut ovat vakiona ryhmälle 78, vaihtoehdot, kuten geeli, märkä/tulva, ja litiumrautafosfaatti (LIFEPO4) -akkuja on saatavana, mutta vähemmän yleisiä.LIFEPO4, joka tunnetaan stabiilisuudestaan ja pidennetystä elinkaarestaan, ei yleensä valittu ryhmän 78 sovelluksiin johtuen ajoneuvojen erityisistä teho- ja suunnitteluvaatimuksista, jotka yleensä käyttävät näitä akkuja.
Ryhmän 78 paristot ovat noin 10,25 tuumaa pitkiä, 7,0625 tuumaa leveitä ja 7,3125 tuumaa korkeita (26 x 17,9 x 18,6 senttimetriä), jotka ovat samanlaisia kuin ryhmien 34 ja 24. Tämä samankaltaisuus mahdollistaa suuren vaihtokelpoisuuden näiden paristojen välillä erilaisissa sovelluksissa.
Erityistä huomiota on se, että valmistajat tarjoavat joskus akkuja, jotka on merkitty "34/78", jotka on varustettu sekä ryhmän 34 ja puolen 3/8 "-terminaalien tyypillisillä SAE-päätteillä, jotka ovat tyypillisiä ryhmän 78."DT" kaksoispäätteelle, tarjoa suurempaa monipuolisuutta eri ajoneuvojen ja mallejen välillä, jotka mahtuvat eri ajoneuvojen mallien edellyttämiin päätelaitteisiin.
Kun on aika vaihtaa akku, erityisesti 34, 34/78 tai 78 merkitty malleja, on välttämätöntä tarkistaa akkulaatikon mitat uuden akun todellisten mittojen suhteen.Suorita aina tarkkoja mittauksia varmistaaksesi, että uusi akku sopii turvallisesti osastoon ja vastaa sovelluksesi erityistarpeita ja toimintatarpeita, estäen siten mahdolliset ongelmat, jotka liittyvät väärinkäytön tai akun siirtymiseen käytön aikana.
Auton akun ylläpitäminen varmistaa, että se toimii tehokkaasti ja kestää niin kauan kuin mahdollista.Tässä on yksinkertainen opas, joka auttaa sinua pitämään akkuasi ylimmässä kunnossa:
Säännölliset tarkastukset: Aloita tarkistamalla akkuasi korroosion, löysien yhteyksien ja mahdollisten vuotojen merkkejä.Nämä ongelmat voivat johtaa huonoon suorituskykyyn ja akun käyttöikään.
Puhdista päätteet: Ajan myötä akkupäätteet voivat kerätä kerrostumia, jotka voivat häiritä liitäntää.Puhdista nämä päätteet ruokasoodaa ja vettä.Levitä seos varovasti harjalla, hankaa kaikki korroosiot tai jäännökset kiinteän liiton varmistamiseksi.
Hallitse sähkökäyttöä: Kun moottori on pois päältä, minimoi sähköiset lisävarusteiden, kuten radio, valot tai ilmastointi.Liiallinen käyttö ilman moottorin käymistä voi tyhjentää akun tavallista nopeammin.
Aja säännöllisesti: Akun lataus ylläpidetään ajoneuvon säännöllisesti.Yritä ajaa autoasi vähintään kerran viikossa riittävän etäisyyden saavuttamiseksi akun kunnolla ladattuna ja estä akun häviämisen latausta ajan myötä.
Suojaa äärimmäisiltä lämpötiloilta: paristot ovat herkkiä äärimmäisyyksille.Yritä pysäköidä varjossa kuumassa säässä ylikuumenemisen estämiseksi.Kylmällä säällä harkitse eristyshuovan käyttöä akun pitämiseksi lämpimänä ja tehokkaana.
Tarkista latausjärjestelmä: Testaa toisinaan auton latausjärjestelmää saadaksesi kaikki ongelmat varhain.Tämä voi estää akkuihin liittyviä ongelmia ja varmistaa, että järjestelmä latautuu akkua sellaisina kuin sen pitäisi.
Pidä silmällä muita ajoneuvojen komponentteja, kuten vyöjä ja laiminoita, jotka voivat vaikuttaa akun kestoon.Näiden osien ylläpitäminen voi auttaa pitämään koko ajoneuvon sujuvasti ja pidentämään akun käyttöikää.
Vaihdatko vanhaa akkua tai valitset yhden uudelle ajoneuvolle, BCI -akkupakkauksen kokokaavio on korvaamaton resurssi, joka yksinkertaistaa tätä ratkaisevaa päätöstä.Kuulemalla kaaviota, ajoneuvojen omistajat voivat välttää akun epäsuhta, mikä voi johtaa ajoneuvon sähköjärjestelmän sähkövirheisiin ja mahdollisiin vaurioihin.Lisäksi säännölliset tarkastukset ja huolto, kuten varmistaa, että päätteet ovat puhtaita ja liitännät ovat tiukkoja, voivat pidentää akun käyttöikää.Viime kädessä BCI -akkupaketin kokokaavion ymmärtäminen ja käyttäminen antaa autonomistajille mahdollisuuden tehdä valintoja, jotka parantavat heidän ajoneuvonsa suorituskykyä ja pitkäikäisyyttä, varmistaen turvallisen ja tehokkaan käytön eri ajo -olosuhteissa.
BCI -ryhmän koko
|
L x w x h (mm)
|
L x w x h (tuumaa)
|
21
|
208 x 173 x 222
|
8 3/16 x 6 13/16 x 8 3/4
|
21R
|
208 x 173 x 222
|
8 3/16 x 6 13/16 x 8 3/4
|
22F
|
241 x 175 x 211
|
9 1/2 x 6 7/8 x 8 5/16
|
22HF
|
241 x 175 x 229
|
9 1/2 x 6 7/8 x 9
|
Ryhmä 22NF -paristot
|
240 x 140 x 227
|
9 7/16 x 5 1/2 x 8 15/16
|
22R
|
229 x 175 x 211
|
9 x 6 7/8 x 8 5/16
|
Ryhmä 24 paristot
|
260 x 173 x 225
|
10 1/4 x 6 13/16 x 8 7/8
|
24F
|
273 x 173 x 229
|
10 3/4 x 6 13/16 x 9
|
24H
|
260 x 173 x 238
|
10 1/4 x 6 13/16 x 9 3/8
|
24R
|
260 x 173 x 229
|
10 1/4 x 6 13/16 x 9
|
24T
|
260 x 173 x 248
|
10 1/4 x 6 13/16 x 9 3/4
|
25
|
230 x 175 x 225
|
9 1/16 x 6 7/8 x 8 7/8
|
Ryhmä 26 akku
|
208 x 173 x 197
|
8 3/16 x 6 13/16 x 7 3/4
|
Ryhmä 26R -akku
|
208 x 173 x 197
|
8 3/16 x 6 13/16 x 7 3/4
|
Ryhmä 27 akku
|
306 x 173 x 225
|
12 1/16 x 6 13/16 x 8 7/8
|
27F
|
318 x 173 x 227
|
12 1/2 x 6 13/16 x 8 15/16
|
27h
|
298 x 173 x 235
|
11 3/4 x 6 13/16 x 9 1/4
|
29nf
|
330 x 140 x 227
|
13 x 5 1/2 x 8 15/16
|
33
|
338 x 173 x 238
|
13 5/16 x 6 13/16 x 9 3/8
|
Ryhmä 34 akku
|
260 x 173 x 200
|
10 1/4 x 6 13/16 x 7 7/8
|
Ryhmä 34R -akku
|
260 x 173 x 200
|
10 1/4 x 6 13/16 x 7 7/8
|
Ryhmä 35 akku
|
230 x 175 x 225
|
9 1/16 x 6 7/8 x 8 7/8
|
36R
|
263 x 183 x 206
|
10 3/8 x 7 3/16 x 8 1/8
|
40R
|
278 x 175 x 175
|
11 x 6 15/16 x 6 15/16
|
41
|
293 x 175 x 175
|
11 9/16 x 6 15/16 x 6 15/16
|
42
|
242 x 175 x 175
|
9 9/16 x 6 15/16 x 6 15/16
|
43
|
334 x 175 x 205
|
13 1/8 x 6 7/8 x 8 1/16
|
45
|
240 x 140 x 227
|
9 7/16 x 5 1/2 x 8 15/16
|
46
|
273 x 173 x 229
|
10 3/4 x 6 13/16 x 9
|
Ryhmä 47 paristot
|
242 x 175 x 190
|
9 9/16 x 6 7/8 x 7 1/2
|
Ryhmä 48 paristot
|
278 x 175 x 190
|
11 x 6 7/8 x 7 1/2
|
Ryhmä 49 paristoa
|
354 x 175 x 190
|
13 15/16 x 6 7/8 x 7 1/2
|
50
|
343 x 127 x 254
|
13 1/2 x 5 x 10
|
Ryhmä 51 paristot
|
238 x 129 x 223
|
9 3/8 x 5 1/16 x 8 3/4
|
Ryhmä 51R -akut
|
238 x 129 x 223
|
9 3/8 x 5 1/16 x 8 3/4
|
52
|
186 x 147 x 210
|
7 5/16 x 5 13/16 x 8 1/4
|
53
|
330 x 119 x 210
|
13 x 4 11/16 x 8 1/4
|
54
|
186 x 154 x 212
|
7 5/16 x 6 1/16 x 8 3/8
|
55
|
218 x 154 x 212
|
8 9/16 x 6 1/16 x 8 3/8
|
56
|
254 x 154 x 212
|
10 x 6 1/16 x 8 3/8
|
57
|
205 x 183 x 177
|
8 1/16 x 7 3/16 x 6 15/16
|
Ryhmä 58 paristot
|
255 x 183 x 177
|
10 1/16 x 7 3/16 x 6 15/16
|
Ryhmä 58R -paristot
|
255 x 183 x 177
|
10 1/16 x 7 3/16 x 6 15/16
|
Ryhmä 86 paristot
|
230 x 173 x 203
|
9 1/16 x 6 13/16 x 8
|
90
|
243 x 175 x 175
|
9 9/16 x 6 7/8 x 6 7/8
|
91
|
280 x 175 x 175
|
11 x 6 7/8 x 6 7/8
|
92
|
316 x 175 x 175
|
12 7/16 x 6 7/8 x 6 7/8
|
93
|
354 x 175 x 175
|
13 15/16 x 6 7/8 x6 7/8
|
Ryhmä 94R -akut
|
315 x 175 x 190
|
12 7/16 x 6 7/8 x 7 1/2
|
Ryhmä 95R -akut
|
394 x 175 x 190
|
15 9/16 x 6 7/8 x 7 1/2
|
Ryhmä 96R -paristot
|
242 x 175 x 175
|
9 1/2 x 6 7/8 x 6 7/8
|
97R
|
252 x 175 x 190
|
9 15/16 x 6 7/8 x 7 1/2
|
98R
|
283 x 175 x 190
|
11 1/8 x 6 7/8 x 7 1/2
|
99
|
207 x 175 x 175
|
8 1/8 x 6 7/8 x 6 7/8
|
99R
|
210 x 175 x 175
|
8 1/4 x 6 7/8 x 6 7/8
|
100
|
260 x 179 x 188
|
10 1/4 x 7 1/16 x 7 3/8
|
101
|
260 x 179 x 170
|
10 1/4 x 7 1/16 x 6 11/16
|
121R
|
208 x 177 x 215
|
8 1/4 x 7 x 8 1/2
|
124
|
265 x 175 x 214
|
10 7/16 x 6 7/8 x 8 7/16
|
124R
|
262 x 177 x 218
|
10 3/8 x 7 x 8 5/8
|
151R
|
188 x 125 x 225
|
7 7/16 x 4 15/16 x 8 7/8
|
59
|
255 x 193 x 196
|
10 1/16 x 7 5/8 x 7 3/4
|
60 60
|
332 x 160 x 225
|
13 1/16 x 6 5/16 x 8 7/8
|
61
|
192 x 162 x 225
|
7 9/16 x 6 3/8 x 8 7/8
|
62
|
225 x 162 x 225
|
8 7/8 x 6 3/8 x 8 7/8
|
63
|
258 x 162 x 225
|
10 3/16 x 6 3/8 x 8 7/8
|
64
|
296 x 162 x 225
|
11 5/8 x 6 3/8 x 8 7/8
|
Ryhmä 65 paristot
|
306 x 192 x 192
|
12 1/16 x 7 9/16 x 7 9/16
|
66
|
306 x 192 x 194
|
12 1/16 x 7 9/16 x 7 11/16
|
67r
|
231 x 175 x 176
|
9 1/8 x 6 7/8 x 6 15/16
|
70
|
208 x 179 x 186
|
8 3/16 x 7 1/16 x 7 5/16
|
71
|
208 x 179 x 216
|
8 3/16 x 7 1/16 x 8 1/2
|
72
|
230 x 179 x 210
|
9 1/16 x 7 1/16 x 8 1/4
|
73
|
230 x 179 x 216
|
9 1/16 x 7 1/16 x 8 1/2
|
74
|
260 x 184 x 222
|
10 1/4 x 7 1/4 x 8 3/4
|
Ryhmä 75 paristot
|
230 x 179 x 186
|
9 1/16 x 7 1/16 x 7 5/16
|
76
|
334 x 179 x 216
|
13 1/8 x 7 1/16 x 8 1/2
|
77
|
306 x 184 x 222
|
12 1/16 x 7 1/4 x 8 3/4
|
Ryhmä 78 paristot
|
260 x 179 x 186
|
10 1/4 x 7 1/16 x 7 5/16
|
79
|
307 x 179 x 188
|
12 1/16 x 7 1/16 x 7 3/8
|
Ryhmä 85 paristot
|
230 x 173 x 203
|
9 1/16 x 6 13/16 x 8
|
Henkilöauto ja kevyt
Kaupalliset 6v -akut (3 solua)
|
1
|
232 x 181 x 238
|
9 1/8 x 7 1/8 x 9 3/8
|
2
|
264 x 181 x 238
|
10 3/8 x 7 1/8 x 9 3/8
|
2e
|
492 x 105 x 232
|
19 3/8 x 4 1/8 x 9 1/8
|
2N
|
254 x 141 x 227
|
10 x 5 9/16 x 8 15/16
|
17HF
|
187 x 175 x 229
|
7 3/8 x 6 7/8 x 9
|
19L
|
216 x 178 x 191
|
8 1/2 x 7 x 7 1/2
|
Raskas kaupallinen ja
Erityiset traktorin 12v -akut (6 solua)
|
3EE
|
491 x 111 x 225
|
19 5/16 x 4 3/8 x 8 7/8
|
3et
|
491 x 111 x 249
|
19 5/16 x 4 3/8 x 9 13/16
|
Ryhmä 4D -paristot
|
527 x 222 x 250
|
20 3/4 x 8 3/4 x 9 7/8
|
4DLT
|
508 x 208 x 202
|
20 x 8 3/16 x 7 15/16
|
Ryhmä 6D -akut
|
527 x 254 x 260
|
20 3/4 x 10 x 10 1/4
|
Ryhmä 8D -paristot
|
527 x 283 x 250
|
20 3/4 x 11 1/8 x 9 7/8
|
12T
|
179 x 177 x 202
|
7 1/16 x 6 15/16 x 7 15/16
|
28
|
261 x 173 x 240
|
10 1/4 x 6 13/16 x 9 7/16
|
29H
|
334 x 171 x 232
|
13 1/8 x 6 3/4 x 9 1/8
|
30H
|
343 x 173 x 235
|
13 1/2 x 6 13/16 x 9 1/4
|
Ryhmä 31 paristot
|
330 x 173 x 240
|
13 x 6 13/16 x 9 7/16
|
Sähköajoneuvo 6v
Paristot (3 solua)
|
Ryhmä GC2 -akkuja
|
264 x 183 x 277
|
10 3/8 x 7 3/16 x 10 7/8
|
Ryhmä GC2H -paristoja
|
264 x 183 x 295
|
10 3/8 x 7 3/16 x 11 5/8
|
Sähköajoneuvo 8 V: n paristot (4 solua)
|
Ryhmä GC8 -akkuja
|
264 x 183 x 277
|
10 3/8 x 7 3/16 x 10
7/8
|
Ryhmä GC8H -paristot
|
264 x 183 x 295
|
10 3/8 x 7 3/16 x 11
5/8
|
Sähköajoneuvon 12 V paristot (6 solua)
|
Ryhmä GC12 -paristoja
|
327 x 183 x 277
|
12 7/8 x 7 3/16 x 10
7/8
|
Kaupalliset/meren 8 V: n akut (4 solua)
|
981
|
527 x 191 x 273
|
20 3/4 x 7 1/2 x 10
3/4
|
982
|
546 x 191 x 267
|
21 1/2 x 7 1/2 x 10
1/2
|
983
|
622 x 191 x 267
|
24 1/2 x 7 1/2 x 10
1/2
|
984
|
699 x 191 x 267
|
27 1/2 x 7 1/2 x 10
1/2
|
985
|
683 x 216 x 273
|
26 7/8 x 8 1/2 x 11
3/4
|
Yleiskäyttöinen 12 V: n paristot (6 solua)
|
Ryhmä U1 -akut
|
197 x 132 x 186
|
7 3/4 x 5 3/16 x 7
5/16
|
Ryhmä U1R -akut
|
197 x 132 x 186
|
7 3/4 x 5 3/16 x 7
5/16
|
U2
|
160 x 132 x 181
|
6 5/16 x 5 3/16 x 7
1/8
|
Ordnance 12V -akkut (6 solua)
|
2H
|
260 x 135 x 227
|
10 1/4 x 5 5/16 x 8
15/16
|
6t
|
286 x 267 x 230
|
11 1/4 x 10 1/2 x 9
1/16
|
Ordnance 24v -akkut (12 solua)
|
4H
|
273 x 262 x 229
|
10 3/4 x 10 5/16 x 9
|
Lattiapesuri 6v kaupalliset akut (3 solua)
|
901
|
298 x 181 x 302
|
11 3/4 x 7 1/8 x 11
7/8
|
902
|
302 x 181 x 371
|
12 x 7 1/8 x 14 5/8
|
903
|
302 x 181 x 432
|
12 x 7 1/8 x 17
|
Lattiapesuri 12 V kaupalliset akut (6 solua)
|
920
|
356 x 171 x 311
|
14 x 6 3/4 x 12 1/2
|
921
|
397 x 181 x 378
|
15 3/4 x 7 1/8 x 14 7/8
|
Kaavio 2: Suosittu akkuryhmän kokokaavio
Usein kysyttyjä kysymyksiä [UKK]
1. Millaista akkua tarvitsen autolleni?
Autollesi tarvitsemasi akkutyyppi riippuu useista tekijöistä, kuten ajoneuvon malli, malli, moottorin koko ja ajoneuvon sähkötarpeet.Yleensä useimmat autot käyttävät tavanomaista lyijyakkua tai edistyneempiä tyyppejä, kuten absorboivia lasimattoja (AGM) tai jopa litium-ionia uudemmille malleille.
2. Ovatko AGM -akut parempia?
AGM (imukykyiset lasimatot) -akut ovat useita etuja perinteisiin lyijyhampaisiin paristoihin nähden.Ne on suunniteltu käsittelemään paremmin toistuvia lataus- ja purkamisjaksoja ja ovat vastustuskykyisempiä värähtelylle, mikä tekee niistä ihanteellisia ajoneuvoille, joilla on aloituspisteen tekniikka ja korkea elektroninen kysyntä.
3. Mikä on AGM -paristojen haitta?
AGM -akut tarjoavat lukuisia etuja, mutta niissä on joitain haittoja.Ensisijainen haitta on kustannukset;AGM-akut ovat huomattavasti kalliimpia kuin perinteiset tulvat leveysakut.Ne vaativat myös tietyn tyyppisen laturin ja huolellisen latauksen ylikuormituksen välttämiseksi.Viimeiseksi, jos ne vapautetaan syvästi (alle 50% kapasiteetti), niillä voi olla lyhyempi elinikä verrattuna siihen, kun ne ovat säännöllisesti täytettyjä.
4. Kuinka monta volttia on auton akku?
Tavallinen auton akku on 12 voltin akku.
5. Mitä BCI -ryhmä 24 tarkoittaa?
BCI -ryhmä 24 viittaa Battery Council Internationalin asettamaan luokitusstandardiin, joka luokittelee paristot paitsi niiden fyysisten mittojen perusteella myös niiden päätteiden sijoittamisen ja tyypin perusteella.