KotiblogiOikean moottorin kuljettajan valinta: Erot L293D- ja L298N -moottori -ohjaimien välillä
Oikean moottorin kuljettajan valinta: Erot L293D- ja L298N -moottori -ohjaimien välillä
Tässä artikkelissa tutkimme tärkeimpiä eroja
L293d ja L298N -moottorin kuljettajat.Molemmilla moottori -asemilla on omat ainutlaatuiset ominaisuutensa ja sovelluksensa.Näiden kahden välisen eron ymmärtäminen voi auttaa meitä paremmin valitsemaan sopivan moottorin ohjaustuotteen.Katsotaanpa eroja L293D- ja L298N -moottorikuljettajien välillä.
Luettelo
L293D on kaksois-H-Bridge DC -moottorin ohjaimen siru, jota käytetään yleisesti erilaisten tasavirtamoottorien, mukaan lukien askelmoottorit ja tasavirtamoottorit, ohjaamiseen.Sen on kehittänyt stmicroelectronics.Korkean hyötysuhteen, pienen virrankulutuksen ja korkean luotettavuuden vuoksi sitä käytetään laajasti älykkäissä kodeissa, robotteissa, älykkäissä ajoneuvoissa ja muissa kentissä.
L293D on pakattu kätevästi putkeen, mikä varmistaa helppo käsittely ja säilytys.Siinä on reikäinen kiinnitystyyli, mikä tekee siitä yhteensopivan monenlaisten sovellusten kanssa.Syöttöjännitevaatimuksella 7 V ja monipuolisella käyttöjännitealueella, joka ulottuu 4,5 V - 36 V, se tarjoaa joustavuutta ja mukautuvuutta erilaisissa skenaarioissa.Lisäksi sen vankka muotoilu antaa sen toimia luotettavasti äärimmäisissä lämpötiloissa, välillä -40 ° C -150 ° C.Koska vain 2 mA: n vaikuttavasti alhainen toimitusvirta on energiatehokas, samalla kun se tuottaa huomattavan lähtövirran 600 mA: n, joka palvelee erilaisia tehontarpeita.Lisäksi siinä on kahden tulosteen mukavuus, mikä parantaa sen hyödyllisyyttä erilaisiin projekteihin ja järjestelmiin.
Korvaus ja vastaava
L298N on ST -mikroelektroniikan tuottama moottorikuljettajapiiri.Sitä voidaan käyttää moottorityyppien, kuten DC -moottorien ja askelmoottorien, hallintaan, ja sillä on korkea hyötysuhde ja alhainen lämpöhäviö.L298N: n sisäinen rakenne on monimutkainen, mukaan lukien pääasiassa logiikan ohjausosa, tehonlähtöosa, lämpötilan kompensointipiiri ja ylikuormitussuojapiiri jne. Sen toimintaperiaatteena on toteuttaa toiminnot, kuten moottorin ja PWM: n nopeuden säätely eteenpäin ja käänteisen kiertoEri ohjaussignaalit.
Korvaus ja vastaava
H-silta on elektroninen piiri, joka vaihtaa kuormaan levitetyn jännitteen napaisuuden.Näitä piirejä käytetään yleisesti robotiikassa ja muissa sovelluksissa, jotta tasavirtamoottorit voivat kulkea eteenpäin tai taaksepäin.Se voi muuttaa pyörimissuuntaa muuttamalla DC -moottorin virtalähteen napaisuutta.Kiertosuunnan muuttamisen lisäksi H-Bridge voi myös tarjota ylimääräisiä käyttötapoja, kuten "jarru" ja "vapaa ajo, kunnes kitka pysähtyy".
H-siltalaitetta käytetään yleensä moottorin napaisuuden kääntämiseen, mutta sitä voidaan käyttää myös moottorin "jarruttamiseen", mikä tarkoittaa, että moottori pysähtyy yhtäkkiä, kun sen napat on kytketty toisiinsa.Yhdistämällä sen päätteen, moottorin kineettinen energia kulutetaan nopeasti virran muodossa, mikä aiheuttaa moottorin hidastumisen.Toinen tilanne sallii moottorin hitauspysähdyksen, koska moottori on todella irrotettu piiristä.H-sillan kaavio on seuraava:
L293d
L298N
L293D hyväksyy DIP- ja SOIC -pakkausmenetelmät, jotka voivat sopeutua paremmin erilaisiin sovellusvaatimuksiin.Lisäksi sillä on myös ylikuormitussuojaus- ja ylivirtausfunktiot, jotka voivat tehokkaasti estää siruvaurioita ja parantaa suuresti sirun vakautta.Lisäksi sillä on vahva ajokyky ja se voi hallita tasavirtamoottoreita, askelmoottoreita ja muita korkeavirtalaitteita.Lisäksi L293D: n toinen piirre on, että se voi toteuttaa eri moottorien, kuten eteenpäin, käänteisen, jarrutuksen jne., Hallinnan ja sillä on voimakas joustavuus.Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, se voi tuottaa jopa 1,2A.Tämä on erittäin hyödyllistä suurille moottoreille ja suurille nykyisille laitteille, mikä saa ne toimimaan hyvin monissa vaativissa tilanteissa.
L298N koostuu kahdesta toisistaan erotetusta H -siltapiiristä, jotka voivat hallita kahden tasavirtamoottorin suuntaa ja nopeutta.Tämä tekee siitä ihanteellisen valinnan kaksimoottorivetoisiin sovelluksiin, kuten robotteja, autoja ja muita automaattisia ohjausjärjestelmiä.Lisäksi L298N voi tukea myös 5 V: n vakiologiikan lähtöä.Siksi L298N voi olla yhteensopiva useiden ohjaimien kanssa (kuten MCU, Arduino jne.).Lisäksi L298N voi käyttää myös pulssin leveyden modulaatiosignaaleja moottorin nopeuden säätelemiseksi, jolloin käyttäjät voivat säätää moottorin nopeutta tahdon mukaan.Yleensä L298N: llä on yleensä helposti liitettäviä tapoja liittääkseen muiden elektronisten komponenttien ja moottorien kanssa.Siinä on yleensä nastat teho-, maa-, moottori- ja ohjaustuloon.
Paketti
Pakkauksen kannalta L293D käyttää kaksois-linjapakkauksia, kun taas L298N käyttää yleensä monipin-linjapakkauksia.
Virran ja jännite
Jokainen L293D: n H-silta voi tuottaa enimmäisvirran 600 mA ja huipun lähtövirta voi saavuttaa 1,2A.Jokainen L298N: n H-silta voi tarjota enimmäisvirran 2a, ja tehon osan virtalähteenjännitealue on 2,5-48 V.
Eri sirut
L293D-moottorikuljetusmoduulin siru on askelmoottorin ohjaimen siru, kun taas L298N-moottoriohjainmoduulin siru on H-silta-ohjaimen integroitu piirisiru.
Lämmitysvaatimukset
L293D ei yleensä vaadi paljon jäähdytystä sen alhaisemman virran kyvyn vuoksi.Mutta suurissa kuormitusolosuhteissa se voi silti vaatia jäähdytystä.L298N: llä on suurempi virranominaisuus ja se vaatii yleensä enemmän lämmön hajoamista, etenkin suurissa kuormituksissa tai suurissa jännitteissä.
Ohjausrajapinta
L293D käyttää yleensä logiikkatasoja moottorin suunnan ja tilan hallitsemiseksi, mikä on suhteellisen yksinkertaista.L298N vaatii yleensä PWM -signaalien käyttöä moottorin nopeuden ja logiikan tasojen hallitsemiseksi suunnan hallitsemiseksi.
Erilaiset optcoulers
L293D -moottorikäyttömoduuli ei lisää optiota, joka häiritsee mikrokontrolleria ja tekee järjestelmästä toimimaan epävakaampaa.L298N -moottorikäyttömoduuli lisää opticopper -valosähköistä eristämistä varten, jotta järjestelmä voi toimia vakaasti ja luotettavasti.
Funktio
L293D on kaksisiltaan moottorin kuljettajan siru, joka voi ajaa kaksi tasavirtamoottoria tai yhden askelmoottorin samanaikaisesti.L298N on kaksoish-silta-moottorin kuljettajan siru, joka sopii kahden tasavirtamoottorin tai askelmoottorin ohjaamiseen.
Sovellusskenaariot
L293D: n enimmäislähtövirta on 600 mA, joten se sopii pienitehoisiin sovelluksiin, kuten lelujen moottorit tai koulutusprojektit.L298N: n enimmäislähtövirta on jopa 4a, joten se sopii suuritehoisiin sovelluksiin, kuten roboteihin ja malliautoihin.
Vaikka L293D: llä ja L298N: llä on joitain eroja, ne voivat sekä toteuttaa DC -moottorien ja PWM -nopeuden säätelyn eteenpäin suuntautuvan ja käänteisen hallinnan.Siksi niitä voidaan käyttää vuorottelevasti monissa sovellusskenaarioissa.
Usein kysyttyjä kysymyksiä [UKK]
1. Mikä on L293d?
L293D on 16-nastainen moottorin kuljettaja IC, joka voi hallita kahden tasavirtamoottorin sarjaa samanaikaisesti mihin tahansa suuntaan.L293D on suunniteltu tarjoamaan kaksisuuntaiset käyttövirrat jopa 600 mA (kanavaa kohti) jännitteillä 4,5 V - 36 V (nastassa 8!).Voit käyttää sitä pienten tasavirtamoottorien - lelumoottorien hallintaan.
2. Mitä L293D -kuljettaja tekee?
L293D on suunniteltu tarjoamaan kaksisuuntaiset käyttövirrat, joiden jännitteet ovat jopa 600 MA, 4,5 V-36 V. Molemmat laitteet on suunniteltu ohjaamaan induktiivisia kuormituksia, kuten releitä, solenoideja, tasavirta- ja kaksisuuntaista askelmoottoreita, samoin kuin muita korkeatVirta-/korkeajännitekuormitukset positiivisen tarjonnan sovelluksissa.
3. Kuinka paljon virtaa L298N käyttää?
Siinä käytetään tunnettua L298N-kaksois-H-Bridge-moottorikuljetuspiiriä ja on riittävän voimakas moottorien ajamiseen jopa 2 ampeeria kohti kanavaa ja jännitteillä välillä 5–35 volttia.
4. Kuinka monta moottoria voidaan kytkeä L298N: ään?
L298N -moduuli voi hallita jopa 4 tasavirtamoottoria tai 2 tasavirtamoottoria suunta- ja nopeusohjauksella.
5. Mitä eroa on L293D: n ja L298N: n välillä?
L293D -ohjaimet toimivat välillä 4,5 - 36 volttia, kun taas L298N -ohjaimet voivat toimia jopa 46 volttia.L293D -moottorin kuljettaja voi nostaa 600 mA: n molemmista kanavista, kun taas L298N -moottorin ohjain voi nostaa 2A: n molemmista kanavista.