Näytä kaikki

Katso englanninkielisestä versiosta virallisena versiona.Palata

France(Français) Germany(Deutsch) Italy(Italia) Russian(русский) Poland(polski) Czech(Čeština) Luxembourg(Lëtzebuergesch) Netherlands(Nederland) Iceland(íslenska) Hungarian(Magyarország) Spain(español) Portugal(Português) Turkey(Türk dili) Bulgaria(Български език) Ukraine(Україна) Greece(Ελλάδα) Israel(עִבְרִית) Sweden(Svenska) Finland(Svenska) Finland(Suomi) Romania(românesc) Moldova(românesc) Slovakia(Slovenská) Denmark(Dansk) Slovenia(Slovenija) Slovenia(Hrvatska) Croatia(Hrvatska) Serbia(Hrvatska) Montenegro(Hrvatska) Bosnia and Herzegovina(Hrvatska) Lithuania(lietuvių) Spain(Português) Switzerland(Deutsch) United Kingdom(English) Japan(日本語) Korea(한국의) Thailand(ภาษาไทย) Malaysia(Melayu) Singapore(Melayu) Vietnam(Tiếng Việt) Philippines(Pilipino) United Arab Emirates(العربية) Iran(فارسی) Tajikistan(فارسی) India(हिंदी) Madagascar(malaɡasʲ) New Zealand(Maori) Brazil(Português) Angola(Português) Mozambique(Português) United States(English) Canada(English) Haiti(Ayiti) Mexico(español)
KotiblogiKeskipakokytkimen opas - tyypit, symbolit, käyttöperiaatteet ja sovellukset
30.05.2024

Keskipakokytkimen opas - tyypit, symbolit, käyttöperiaatteet ja sovellukset

Keskipakokytkimiä käytetään yleisesti yksivaiheisissa moottoreissa nykyaikaisissa teollisuus- ja kodinkoneissa.Tämä kytkin käyttää keskipakovoiman periaatetta moottorin käynnistyksen ja pysäytyksen automaattisesti, varmistaen siten, että moottori toimii parhaassa kunnossa ja välttäen mahdollisia riskejä, kuten ylikuormitusta ja ylikuumenemista.Tässä artikkelissa tutkimme keskipakokytkimiä.Analysoimalla keskipakokytkimien koostumusta ja toimintoja syvästi, voimme paremmin ymmärtää niiden ydinroolin moottorin suorituskyvyn säätelyssä.

Luettelo

1. Keskipakokytkimien koostumus ja toiminta
2. Keskipakokytkimien tyypit ja sovellukset
3. Keskipakokytkimien toimintaperiaate
4. Keskipakokytkimien merkitys yksivaiheisille moottoreille
5. Millä moottoreilla on keskipakokytkimet?
6. Keskipakokytkimien symboli yksivaiheiselle moottorille
7. Mikä on moottorin keskipakokytkimien tarkoitus?
8. Yhteenveto

1. Keskipakokytkimien koostumus ja toiminta

Centrifugal Switch

Keskipakokytkimet ovat moottorin ohjausjärjestelmien ydinkomponentteja ja sisältävät pääasiassa kaksi keskeistä osaa.Ensinnäkin on keskipakoismekanismi, joka on asennettu suoraan moottorin akseliin ja liikkuu akselin pyöriessä.Toiseksi kytkinjärjestelmä on kiinteä ja sisältää sähköiset kosketuslaitteet, jotka ovat vastuussa moottorin lähtökelan ohjaamisesta.

Kun moottori alkaa ja alkaa kiihtyä, keskipakoismekanismin keskipako -massa kasvaa ulospäin nopeuden lisääntymisen vuoksi.Tämä ulkoinen liike siirtyy kiinteään kytkimeen sarjan tarkkoja mekaanisia sidoksia, jotka laukaisevat sen toiminnan.Moottorin käynnistyksen varhaisessa vaiheessa keskipakokytkin pysyy kiinni, mikä varmistaa, että aloituskela voi vastaanottaa tarvittavan virran.Moottorin nopeuden vähitellen myös keskipakoismassan tuottama ulkoinen työntövoima kasvaa.Kun moottori saavuttaa sarjan ajonopeuden, tämä voima riittää työntämään mekaaninen sidos, aiheuttaen kiinteän kytkimen katkaisun, irrottaen siten aloituskelan virran ja moottori siirtyy normaaliin käyttötilaan.

Kun moottori lakkaa juoksemasta keskipakovoiman heikentymisen vuoksi, keskipakokappale palaa alkuperäiseen sijaintiinsa.Tämä prosessi vaikuttaa myös kiinteään kytkimeen mekaanisen kytkimen läpi, jolloin se suljetaan ja valmistautuu seuraavaan moottorin alkuun.Tämä varatoiminto varmistaa, että moottori voi pysähtyä turvallisesti ja asettaa olosuhteet uudelleenkäynnistykseen.

2. Keskipakokytkimien tyypit ja sovellukset

Single Phase Centrifugal Switch

Moottorin ohjausjärjestelmän ydinkomponenttina keskipakokytkimet jaetaan moniin tyyppeihin niiden toimintojen ja sovellusympäristöjen mukaan.Jokaisessa keskipakokytkimen tyypissä on erityinen toimintamekanismi ja sovellettavat skenaariot, jotka antavat sen hallita tehokkaasti moottorin alkamista ja käyttöä.Seuraavassa on useita yleisiä keskipakokytkimiä:

Yhden kondensaattorin vaihesiirtotyyppi ilman keskipakokytkintä: Tämän tyyppistä kytkintä käytetään laajasti pienitehoisissa moottoreissa, kuten sähköpuhaltimissa.Se käyttää kondensaattoria virran vaiheen säätämiseen moottorin käynnistyksen auttamiseksi.Tämän tyyppistä kytkintä käytetään laajasti pienissä kodinkoneissa sen yksinkertaisen toiminnan vuoksi.Todellisessa käytössä on tarpeen varmistaa, että kondensaattori on kytketty piiriin, kun moottori käynnistyy ja irrotettu käynnistyksen jälkeen on saatu päätökseen tarpeettoman energiankulutuksen välttämiseksi.

Yksi kondensaattorin vaihesiirto Start-keskipakokytkin: Tätä kytkintä löytyy yleisesti keskisuurista kotitalouslaitteista, kuten kotitaloustuulettimista.Siinä yhdistyvät yhden kondensaattorin ja keskipakoismekanismin varmistamaan, että moottori voi alkaa sujuvasti.Vaikka tämäntyyppistä kytkintä käytetään vähemmän nykyaikaisissa sovelluksissa, se on silti ensimmäinen valinta skenaarioissa, jotka vaativat kustannustehokkuutta ja yksinkertaista toimintaa.Moottorin aloittaessa sinun on kiinnitettävä erityistä huomiota moottorin ääneen ja aloituksen sileyteen varmistaaksesi, että keskipakoismekanismi voidaan aktivoida ja irrottaa oikeaan aikaan.

Dual-kondensaattorin kaksoisarvovaiheesiirtokytkin: Tämä on yleisin keskipakokytkin, erityisesti sopiva moottoreille, jotka vaativat korkeaa aloitusmomenttia, kuten ilmakompressoreita, leikkauskoneita ja penkkiporauksia.Se on varustettu kahdella kondensaattorilla: toinen aloitusmomentin parantamiseksi ja toinen suorituskyvyn optimoimiseksi moottorin käytön aikana.Tämän kytkimen toiminta on monimutkaisempaa, ja kahden kondensaattorin kytkentäaikata on valvottava tarkasti moottorin käynnistyksen ja käytön tehokkuuden sekä sen käyttöiän tehokkuuden varmistamiseksi.

3. Keskipakokytkimien toimintaperiaate

How centrifugal switches work

Keskipakokytkin käyttää yksivaiheisen moottorin pyörimisvoimaa ja keskipakovoimaa lähtöpiirin ohjaamiseksi.Tämä kytkin on suunniteltu yksivaiheisiin moottoreille, ja se on suoraan asennettu moottorin roottorin akseliin ja kytketty sarjaan lähtöpiirin kanssa.Tässä ovat tämän prosessin yksityiskohtaiset vaiheet ja toimintalogiikka:

Moottorin lähtövaihe: Alkuvaiheessa, kun moottori on käynnissä ja alkaa alkaa, roottori on levossa.Tällä hetkellä keskipakokytkin pysyy suljettuna, jolloin virta voi virtata lähtöpiirin läpi ja auttaa siten moottoria aloittamaan.Käyttäjän on varmistettava, että kaikki piiriliitännät ovat oikeat ja piiri on ehjä tässä vaiheessa virran sujuvan virtauksen varmistamiseksi.

Keskipakovoima: Moottorin nopeuden kasvaessa vähitellen keskipakoismekanismi alkaa tuntea keskipakovoiman vaikutusta.Keskipakokytkimen nopeuden säätimen kokoonpano, joka koostuu yleensä painosarjasta tai aseista, laajenee ulospäin nopeuden kasvaessa.Tämä malli varmistaa kokoonpanon sujuvan liikkeen ja oikea -aikaisen vasteen moottorin nopeuden muutosten tarkkaan.

Kosketusvarren ja piirin katkaisu: Kun moottorin nopeus saavuttaa asetetun kriittisen arvon, keskipakovoiman lisääntyminen riittää työntämään kosketusvarsi ulospäin, mikä aiheuttaa keskipakokytkimen avautumiseen.Tämä toiminta katkaisee aloituspiirin virran ja moottorin siirtymät virtalähdetilaan, joka perustuu yksinomaan sen käyttöpiiriin.Tällä kriittisellä hetkellä käyttäjän tulisi seurata tarkkaan moottorin nopeutta ja käyttöääniä varmistaaksesi, että moottori voi siirtyä sujuvasti normaaliin toimintaan.

Turvallisuus- ja energiankulutuksen näkökohdat: Keskipakokytkimen suunnittelu ei vain varmistaa, että moottori voi aloittaa turvallisesti, vaan myös vähentää tehokkaasti energiankulutusta irrottamalla piirin ajoissa.Jos keskipakokytkin ei irrota kunnolla moottorin käytön aikana, se voi aiheuttaa moottorin ylikuormituksen tai jopa vaurioiden.Siksi käyttäjän on jatkuvasti tarkkailtava moottorin ja piirin eheyttä varmistaakseen, että kaikki toimii normaalisti.

4. Keskipakokytkimien merkitys yksivaiheisille moottoreille

Centrifugal switches in applications

Yksivaiheisissa moottoreissa suojaa moottoria vain vaurioilta, vaan varmistaa myös, että moottori voi toimia tehokkaasti.Tämä kytkin pysyy suljettuna, kun moottori käynnistyy säätelemällä mekaanisesti keskipakovoimaa, jolloin virta voi kulkea lähtöpiirin läpi ja antaa aloittamiseen tarvittavan alkuvoiman.Tämä antaa moottorin siirtyä sujuvasti paikallaan olevasta tilasta juoksevaan tilaan, ja tämän prosessin aikana on selvää, että moottorin käynnistyksen ääni muuttuu vähitellen ja värähtely kasvaa vähitellen.

Kun moottori käynnistyy, kun nopeus saavuttaa asetetun arvon, keskipakokytkin reagoi keskipakovoimaan, työntää kosketusvarsi automaattisesti ulospäin ja irrottaa lähtöpiiri.Tämä ei vain vähennä energiankulutusta, vaan myös estää aloituskelan lämpövaurioita, jotka johtuvat pitkäaikaisesta virtalähteestä.Jos moottori on ylikuormitettu tai ylikuumentunut, keskipakokytkimen herkkä vaste voi nopeasti katkaista pääpiirin ja pysäyttää moottorin välittömästi vakavien mekaanisten tai sähkövaurioiden välttämiseksi.

Keskipakokytkin varmistaa myös, että moottori toimii ihanteellisissa sähköolosuhteissa, mikä auttaa parantamaan moottorin tehokkuutta ja lähtötehoa.Sen avulla moottori voi käyttää aloituskelaa aloitusvaiheen aikana, kun tarvitaan lisämomenttia ja katkaisee automaattisesti vakaan käyttötilan saavuttamisen jälkeen, mikä vähentää tarpeetonta virrankulutusta ja mekaanista kulumista.

5. Millä moottoreilla on keskipakokytkimet?

Yksivaiheisten moottorien levittämisessä keskipakokytkimien käyttö riippuu moottorin lähtömenetelmästä ja erityisistä työvaatimuksista.Seuraavat ovat tilanteet, joissa erityyppiset moottorit on varustettu keskipakokytkimillä:

Kaksoiskondensaattorin yksivaiheinen moottori: Tämäntyyppinen moottori on yleensä varustettu keskipakokytkimellä, joka käyttää kaksoiskondensaattorin suunnittelua korkeamman aloitusmomentin ja parantuneen käyttötehokkuuden aikaansaamiseksi.Todellisessa toiminnassa tunnet heti nopean vastauksen ja voimakkaan tehon moottorin käynnistyessä, mikä johtuu pääasiassa aloituskondensaattorin roolista.Kun moottori saavuttaa vakaan nopeuden, keskipakokytkin katkaisee aloituskondensaattorin automaattisesti energiankulutuksen vähentämiseksi pitäen samalla käynnissä olevan kondensaattorin aktiivisena ja ylläpitäen moottorin tehokasta toimintaa.

Kondensaattori käynnistää yksivaiheisen moottorin (ilman käynnissä olevaa kondensaattoria): Tämäntyyppinen moottori riippuu kondensaattoreista aloittaessaan.Kun tietty nopeus on saavutettu, keskipakokytkin katkaisee kondensaattorin ja siirtyy suoraan virtalähteeseen.Toiminnassa moottori alkaa merkittävällä alkuperäisellä impulssilla, jota seuraa sujuva siirtyminen vakaan tilan toimintaan, muutos, joka on havaittavissa operaattorille.

Vastuksen aloittamat yksivaiheiset moottorit: Nämä moottorit, jotka on varustettu keskipakokytkimillä, käyttävät vastuksia aloitusvirran ja ruudukon kuorman vähentämiseksi.Aloituksen jälkeen keskipakokytkin katkaisee vastukset estäen energian menetykset ja lämpövauriot, jotka aiheutuvat vastusten läpi kulkevan pitkäaikaisen virran aiheuttamasta.Operaattorit huomaavat yleensä, että moottori alkaa varovasti ja virta nousee hitaasti varmistaen sujuvan aloituksen.

Yksivaiheinen syvä kaivopumput: Tämäntyyppisiä moottoreita ei yleensä ole varustettu keskipakokytkimillä, koska ne on suunniteltu toimimaan jatkuvasti tasaisella kuormituksella, eivätkä ne vaadi usein aloituspisteen hallintaa.Tämä tarkoittaa, että lähtövirran tai kondensaattorin kytkemistä ei tule käytön aikana.

Yhden arvoinen kondensaattori yksivaiheinen moottorit: Näissä moottoreissa ei voi olla kondensaattoreita aloittamisen jälkeen, koska kondensaattorit tarjoavat tarvittavan lisävirran moottorin stabiilisuuden ylläpitämiseksi sekä käynnistyksessä että käytön aikana.Kondensaattorien poistaminen voi aiheuttaa moottorin virranmenetyksiä ja ylikuumenemisongelmia.Siksi ylläpidon on varmistettava, että kondensaattorit on kytketty hyvässä kunnossa moottorin suorituskyvyn heikkenemisen tai vikaantumisen estämiseksi.

6. Keskipakokytkimien symboli yksivaiheiselle moottorille

Keskipakokytkimen symboli on ympyrä, jonka keskellä on plusmerkki, mikä osoittaa kytkimen suljetun tilan.

Keskipakoismekanismin symboli on kolmio, joka osoittaa keskipakoismekanismin toiminnan.

Centrifugal Switch Symbol

7. Mikä on moottorin keskipakokytkimien tarkoitus?

Moottorien keskipakokytkintä käytetään laajasti erilaisissa moottoreissa, kuten puhaltimissa, pumpuissa, kompressoreissa jne. Näissä laitteissa moottorien keskipakokytkimellä on tärkeä rooli moottorin suojaamisessa ylikuormituksen tai ylinopeuden aiheuttamilta vaurioilta.Lisäksi moottorien keskipakokytkimiä voidaan käyttää myös moottorien alkamisen ja pysäyttämisen hallintaan parantamalla laitteiden turvallisuutta ja luotettavuutta.

8. Yhteenveto

Keskipakokytkimet eivät ole vain tärkeä suojalaite yksivaiheisissa moottoreissa, vaan myös avaintekniikka moottorin tehokkuuden ja luotettavuuden parantamiseksi.Erityyppiset keskipakokytkimet, kuten yksimuotoisen vaihesiirtotyyppi, kaksoiskondensaattorin kaksoisarvoinen vaihesiirtotyyppi jne., Voivat mahdollistaa erilaisten moottorien suorittamisen optimaalisesti erilaisissa sovellusskenaarioissa.Nämä kytkimet parantavat merkittävästi moottorien käyttötehokkuutta ja turvallisuutta säätämällä tarkasti käynnistys- ja käyttökondensaattorien kytkemistä ja katkaisemalla piirin automaattisesti moottorin saavuttamisen jälkeen.Siksi keskipakokytkimien ymmärtäminen ja soveltaminen ei liity vain moottorin suorituskykyyn, vaan myös suoraan koko järjestelmän vakauden ja taloudellisten etujen kanssa.Moottorien suunnittelussa ja ylläpidossa keskipakokytkimien suunnittelun ja toiminnan optimointi on tärkeä suunta moottorin suorituskyvyn parantamiseksi.

Usein kysyttyjä kysymyksiä [UKK]

1. Mikä voi korvata keskipakokytkimen?

Keskipakokytkin voidaan korvata elektronisella releellä tai kiinteän tilan piirillä, joka on suunniteltu suorittamaan sama toiminto moottorin käynnistymisen kytkemiseksi, kun se saavuttaa tietyn nopeuden.Nämä elektroniset laitteet ovat kestävyyden suhteen luotettavampia ja pystyvät käsittelemään usein kytkemistä paremmin kuin mekaaniset kytkimet.

2. Missä keskipakokytkin sijaitsee?

Keskipakokytkin sijaitsee tyypillisesti moottorin akselilla tai integroitu moottorin loppukelloon.Useimmille yksivaiheisille moottoreille tämä kytkin on asennettu suoraan moottorin akseliin ja sitä käytetään itse akselin pyörimisliikkeellä.Se toimii suoraan suhteessa moottorin nopeuteen.

3. Voiko moottori toimia ilman keskipakokytkintä?

Teknisesti moottori voi toimia ilman keskipakokytkimiä, mutta se vaatisi aloituskävelyn manuaalista katkaisua, kun moottori saavuttaa toimintanopeuden.Ilman tätä kytkintä käynnistyskävely pysyisi kiinni, mikä johtaa liialliseen lämmönkeruun ja vahingoittaisi moottoria tai lyhentää sen elinaikaa.

4. Kuinka voin kertoa, onko keskipakokytkin rikki?

Viallisen keskipakokytkimen diagnosoimiseksi voit tarkkailla muutamia keskeisiä oireita:

Moottori ei käynnisty, mutta HUMS osoittaa, että käynnistyskävely ei ole irrotettu niin kuin pitäisi.

Moottori alkaa, mutta ei toimi täydellä nopeudella tai näytä ylikuumenemisen merkkejä, mikä viittaa siihen, että kytkin voi tarttua suljetussa asennossa.

Voit myös käyttää monimittaria jatkuvuuden testaamiseen kytkimessä, kun moottori on pois päältä ja nopeudella.Jos jatkuvuus ei muutu suljettuun avautumiseen, kun moottori nopeutuu, kytkin voi olla viallinen.

5. Mitä tapahtuu, kun moottorin keskipakokytkin epäonnistuu?

Jos kytkin ei sulje, moottori ei käynnisty, koska alkuperäisen vääntömomentin tarvittava käynnistyskävely ei ole aktivoitu. Jos se ei avautuu moottorin saavuttamisen jälkeen, käynnistyskävely ei irrota, aiheuttaen liiallista lämpöä ja mahdollisia vaurioitamoottorille.Tämä pitkäaikainen sitoutuminen voi polttaa käynnistyskävelyn ja johtaa moottorin vajaatoimintaan.

0 RFQ
Ostoskärry (0 Items)
Se on tyhjä.
Vertaa luettelo (0 Items)
Se on tyhjä.
Palaute

Palauttellasi on merkitystä!Allelco: ssä arvostamme käyttökokemusta ja pyrimme parantamaan sitä jatkuvasti.
Ole hyvä ja jaa kommenttisi kanssamme palautteen kautta, ja vastaamme nopeasti.
Kiitos, että valitsit Allelco.

Kohde
Sähköposti
Kommentit
Captcha
Vedä tai napsauta Voit ladata tiedoston
Lataa tiedosto
Tyypit: .xls, .xlsx, .doc, .docx, .jpg, .png ja .pdf.
Max -tiedoston koko: 10 Mt